GroupM's årlige marketing- og teknologikonference NextM er overstået for denne gang, og atter en gang benyttede mange sig af chancen til at suge ny inspiration til sig og føre spændende samtaler om alt det, der i øjeblikket rører sig. 
 
Derfor fandt AudienceProject, at det var en god anledning til at hive fat i fire profiler fra forskellige dele af branchen for at få deres syn på transparensdebatten. 
 
Valget faldt på Johan Boserup, Global CEO for GroupM Trading, Michael Gamst, marketingdirektør i Telenor, og Rich Astley, Chief Product Officer i WPP's adressable tv-enhed Finecast. 
 
Endelig gav AudienceProjects CEO, Jacob Lachmann, også sit syn på transparensdebatten. 
 
De blev alle spurgt om, hvad deres definition af transparens er, hvor vi befinder os på rejsen mod øget transparens, og om der er nogle ting, man kan gøre på kort sigt for at skabe øget transparens samt hvilke forhindringer, der står i vejen for øget transparens. 
 
Hvordan løses tillidskrisen? 
 
En ting var de rørende enige om: Transparens er en vigtig diskussion, eller som Johan Boserup, Global CEO for GroupM Trading, formulerede det: 
 
- Det er den største krise, branchen nogensinde har været i. Transparens-krisen har udviklet sig til en tillidskrise, siger han. 
 
Michael Gamst, marketingdirektør i Telenor Danmark, ser også alvorligt på sagen. 
 
- Og det gælder ikke blot transparens i forholdet mellem bureau og annoncør, men i mindst lige så høj grad i forhold til data, siger han. 
 
Han bakkes op af Rich Astley:
 
- Det er kritisk for bureauer at få genopbygget tilliden til annoncørerne på den lange bane, siger han og peger på, at tillidskrisen måske kan afhjælpes ved at få 3. parts validering af marketingdata. 
 
Jacob Lachmann, CEO i AudienceProject, mener at transparens-diskussionen skal rykkes op på et højere niveau. 
 
- Det skal være en strategisk beslutning at ønske transparens. Det bør ikke være en taktisk beslutning, siger han.  
 
Hør og se de fire profiler uddybe deres  tanker om emnet i videoerne, som AudienceProject står bag og Drobe har produceret, herunder:
 
Johan Boserup:
 

Michael Gamst:

Jacob Lachmann:

Rich Astley: