BLOG: Hvorfor kan mange mennesker godt lide søde sager og at tjekke opdateringer på Facebook?
 
Og hvorfor bryder vi os ikke om at have ondt i hovedet?
 
Et centralt aspekt ved menneskers adfærdsmønstre er deres motiver for at handle eller fravælge visse handlinger.  
 
Vi er nemlig alle evolutionært disponerede for at nærme os noget, som vi oplever som rart og tilsvarende at fjerne os fra noget, vi finder ubehageligt.  Det er derfor, at mange mennesker spiser slik og har svært ved at undvære deres mobiltelefon, fordi det netop opfylder umiddelbare behov for hurtig tilfredsstillelse.  
 
Og omvendt forklarer det også, hvorfor vi ikke bryder os om at have ondt i hovedet.
 
Vi ved ikke altid, hvad der motiverer os 
 
Men motivation handler om mere end at maksimere lyst og minimere smerte. Problemet med det hedonistiske princip er ikke, at det er forkert. 
 
Problemet er, at det skygger for den kendsgerning, at menneskers motivation også kan forklares af andre principper.
 
Nogle af de sociale og fysiske behov, som vi ønsker opfyldt, har således at gøre med fremskridt og udvikling. Andre af de sociale og fysiske behov, som vi ønsker opfyldt, har at gøre med sikkerhed og beskyttelse.
 
Hvis du ikke ved, hvad der driver din målgruppe, vil du også have sværere ved at kommunikere relevant til dem. For det, der driver mennesker, vil ofte påvirke det, som de finder relevant og dermed gider at bruge deres tid på. 
 
Så hvordan finder du ud af, hvad de oplever som relevant? 
 
En af de grundlæggende indsigter, som adfærdsforskningen har dokumenteret og tematiseret, er menneskers begrænsede evne til at kende alle deres præferencer og baggrunden for, hvorfor de udfolder sig, som de gør. Det vil ofte være...