Der er 41 selskaber, der har statslig licens til at udbyde spil i Danmark. Så er det reelt mere enkelt, når man kaster et blik på spillerne – de kan nemlig fordeles på seks typer.

Det viser en omfattende analyse fra GroupM, der har sat sin nordiske programmatiske researchafdeling på en større analyse af ikke bare det danske spillemarked, men også det svenske, norske og finske. 

På tværs af spillemarkedet – betting, lotterier, online poker, online kasino m.m. – har GroupM identificeret seks forskellige danske spille-klynger – fra den hyppige Always On Gambler til den lavfrekvente spiller, High Wins Gambleren.

– De seks spilletyper har alle vidt forskellige digitale fodspor afspejlet i forskellige digitale interesser uden for spillemarkedet. Herved bliver det muligt via predictive modelling at levere mere relevant digital kommunikation tilrettet den enkelte spil-profil, siger Carsten Lind, der er Head of Insight GroupM Nordic.

Mere relevant kommunikation

Det er ikke nyt at personalisere sin digitale kommunikation, men det er langt fra alle virksomheder, som har investeret i denne disciplin.

– Det vil gøre det muligt for annoncørerne at gøre deres kommunikation mere relevant. Motivationen for at spille varierer så meget, at en one size fits all-tilgang i kommunikationen let risikerer at spilde den enkelte spillers tid – og en bid af annoncørernes investeringer, siger Carsten Lind og tilføjer:

- Dette lægger op til en mere effektiv brug af budgettet, for vi ser typiske forbedringer af den digitale performance på op til 25-30 procent.

Og hvem er de så, de seks spilletyper? GroupM har sat ord på dem her:

·       Always On Gambler

Spiller dagligt både online og hos forhandler – de spiller alle spil, men i mindre grad lotterispillene. De vil gerne spille mere, hvis de der var større chance for at vinde de store gevinster og/eller vinde generelt, samt hvis de får gratis point til at starte med. De føler sig snydt, når de spiller casino, bingo, lotteri og skrabespil. De vil også gerne spille med andre, både venner og fremmede.

·       The Insecure Gambler
Spiller ugentligt og eller hver anden uge. De synes, det er svært med de forskellige spil, og søger gerne hjælp – og så spiller de lidt forskellige spil med lotterispillene som det største. De vil gerne spille mere, hvis de kunne spille mod andre.

·       The Secure Seeker
The security seeker anser ikke sig selv som spiller. De spiller sjældent og er generelt imod at spille om penge, men spiller dog mere end High Wins Gambler. Det er primært på lotterispillene, da de hverken spiller betting, poker, casino eller bingo.

·       Deals Hunter
Lidt tilbageholdende over for spil, men spiller dog stadig ugentligt til månedligt, og i højere grad hos forhandleren end online. De spiller mest lotterispil – og i højere grad end de øvrige segmenter, og i mindre grad sportbetting. Når de kommer hos forhandleren, kan de godt finde på at købe skrabelodder.

·       The Advised Gambler
Interesserer sig egentlig ikke for spil, men spiller alligevel ugentligt på betting eller lotterispil. De har prøvet forskellige slags spil, men online kasino spilles sjældent, mens de lidt oftere engagerer sig i online bingo. Hvis de skulle spille poker, skulle det være sammen med deres venner og familie. De synes, det er godt, hvis pengene går til et godt formål.

·       High Wins Gambler
Dette er det mindst spillende segment med. De spiller sjældent og kun, når der er høje gevinster. De spiller også gerne bingo og skrabespil. De ville spille noget mere, hvis der var større sandsynlighed for at vinde de helt store gevinster.

I GroupM uddyber Kristian Willemoes, Head of Marketing Technology, afsættet for undersøgelsen:

– Det fysiske salg af spil i kiosker og supermarkeder er stadig stort i Danmark, men samtidig under voldsom forandring. Hastigheden, hvormed forbrugerne flytter deres spil-indkøb fra offline til online, varierer på tværs af spil-kategorier, men tendensen er klar. Og annoncørerne er derfor bevidste om vigtigheden af effektive, digitale salgsplatforme – og en tilsvarende stærk digital markedsføring.

Svenskere er til heste, finner til automater

GroupM bringer i sin analyse også forskellene mellem de nordiske lande (ekskl. Island).

Ifølge de officielle spilleorganisationers rapport, Benchmarking Report by the Nordic Gambling Supervisory Authorities 2016, er Danmark og Sverige de mindst spillelystne, målt på forbruget pr. person pr. år.

Norge ligger lidt over, mens finnerne træder i karakter med et spilleforbrug, der er Nordens absolut højeste – godt 60 procent over det danske.

Derudover er stor forskel på de spil, der appellerer til de enkelte nordiske lande.

Næsten hver fjerde spille-krone i Sverige går på hestevæddeløb, mens næsten hver tredje spille-krone i Finland puttes i automater.

Norge er i udtalt grad til lotterier og talspil, mens danskerne – forholdsmæssigt – er de mest betting-interesserede spillere i Norden.

Her er de tre største spil-kategorier i Danmark, Sverige, Norge og Finland

(Målt i pct. af det samlede nationale marked)

Danmark

·       Lotterier 36
·       Betting 24
·       Spilleautomater 19

Sverige

·       Lotterier og talspil (inkl. bingo) 52
·       Heste 22
·       Betting 10

Norge

·       Lotterier og talspil (inkl. bingo) 65
·       Heste 12
·       Sportsbetting 10

Finland

·       Lotterier og talspil 45
·       Spilleautomater 30
·       Betting 6