Det er nærmest en klassiker: Mand kommer ind i bar, beder om en fadøl og øser herefter sine problemer ud over bartenderen, som naturligvis er klar med gode råd. 

Scenen kunne været hentet fra mange film i tiden løb, men fornylig tog det blot et år gamle konsulenthus, Messbar – inspireret af eget navn – udgangspunkt i det velkendte scenarie i forbindelse med udgivelsen af en mini-bog.

Og den usædvanlige kommunikation er blevet vel modtaget:

Bogen med titlen ”Hørt i Messbaren – fortællinger fra dansk erhvervsliv” er foreløbig downloadet fra Messbars hjemmeside på den gode side af 600 gange, og godt 100 fysiske bøger er sendt ud indtil videre.

Hvorfor en bog med fortællinger og fiktive figurer? 

- Fordi vi gerne vil fortælle, hvad vi kan, men på en anderledes måde. Ved at skitsere klassiske dilemmaer og problemstillinger mellem personer, som vores målgruppe kan identificere sig med, sætter vi en scene, der skaber et grundlag for en bedre intern dialog, siger Søren Schnedler, der sidste år etablerede Messbar sammen med Joakim Ditlev.

Stof til eftertanke

I bogen møder vi de bevidst karikerede personaer David Direktør og Mette Marketingchef, der på skift slår sig ned foran bartenderen, bestiller en latte, et glas Chardonnay eller en fad - og øser ud af frustrationerne.

Undervejs leverer bartenderen gode råd om fælles fodslaw, ressourceallokering, en fælles strategi, betydningen af at måle indsatserne, forventningsafstemning, leading indicators og meget andet – og det er ikke bare hurtigt læst, det er også underholdende og giver stof til eftertanke, lyder vurderingen fra flere sider.

- Den rammer simpelthen spot on, i forhold til den udfordring, jeg står med som marketingansvarlig i en mindre virksomhed. Jeg glæder mig til at aflevere et eksemplar af bogen til vores direktør og salgschef, så vi fremover kan få mere ud af vores strategi, lyder det fx fra Carina Andersen, der er marketingansvarlig i virksomheden Luminex.

Og målgruppen er da også netop CMO’en og CEO’en.

Tid er vigtig valuta

- Vi vil gerne have direktøren og marketingchefen til at forstå hinanden bedre. Og til at tale mere sammen. Så man kan sige, at bogen er tænkt som en conversation starter, der både skal skabe identifikation og forståelse, siger Søren Schnedler.

Jo, men det handler vel også om, at I gerne vil have virksomhederne til at ringe til jer, så I kan komme og løse problemerne? 

- Ja, selvfølgelig. Men ligesom det gælder for enhver anden virksomhed, så gælder det også for os om at opdele kunderejsen som en trappe med målbare indikatorer. Eller sagt på en anden måde: Det er ikke alle de potentielle kunder, du kommer i kontakt med, der reelt ender med at blive kunder.

Hvad i alverden har bogen med det at gøre

- Alting. Vi er konsulenter, og for os – ligesom for vores kunder – er tid en vigtig valuta. Med bogen håber vi at kunne kvalificere dialogen internt i virksomheden, inden direktøren eller marketingchefen tager fat i sådan nogen som os. Det sparer tid og giver bedre resultater.

På et vist tidspunkt i bogen taler ”bartenderen” klogt om, at han godt ved, hvad omsætningen vil blive i baren den pågældende weekend – hvad siger ”bartenderen” om forventningerne til effekten af bogen her?

- Det har vi et ret klart billede af: Download og udsendelse af 150 bøger giver i omegnen af 25-30 møder – og det giver omkring 8 nye kunder.

Du kan læse mere om Messbar og bogen her – og møde ”bartenderne” i videoen herunder.