Færre danskere kører hen til det lokale bilværksted, når bilen skal serviceres og undersøger i stedet priserne på forhånd via nettet. 

Det fortæller værkstedsportalen autobutler.dk, der har specialiseret sig i at finde tilbud på værkstedsreparationer online, og som i sidste uge registrerede bilejer nummer 500.000.

– Bilejerne er for alvor kommet på nettet, når bilen skal på værksted. Det kan mærkes i branchen, siger adm. dir. Christian Legêne fra autobutler.dk. 

– Der er simpelthen færre kunder til de traditionelle mærkeværksteder, som derfor bliver presset på indtjeningen. Vi oplever en ren tsunami af bilejere, som ønsker at gøre det nemmere for sig selv. 

Han peger på, at tendensen med at forhandle om prisen online ser ud til at være i stigning.

– Mange i branchen er pressede på indtjeningen, og de er ikke glade for, at danskerne nu begynder at presse priserne. Men en halv million bilejere har allerede nu prøvet at forhandle om prisen via nettet. 

– Det vender forholdet mellem erhvervslivet og dets kunder på hovedet, så det nu er meget nemmere at få gennemsigtighed, også når det gælder komplicerede ting som en bilreparation.

Vejen til mekanikeren går gennem tommelfingeren

Især det sidste halve år har der været massiv vækst af bilejere, som bruger nettet til at sammenligne priser på bilreparationen. Og selv om der er kommet mange flere digitale tjenester til bilejerskabet, så peger autobutler.dk på, at det især det sidste år er gået stærkt.

– Vi er dagligt på nettet, når vi kontakter offentlige websites, går på netbank, eller bestiller rejser på rejseportaler. Men i bilbranchen er der stadig mange steder, hvor du er bundet til telefonen, hvis du vil bestille tid, eller få en pris på en reparation.

Hos autobutler.dk forventer man at hovedparten af alle værkstedsbesøg bliver bestilt og ordnet online i fremtiden.

– Hvis udviklingen fortsætter, vil 80 procent af alle værkstedsbesøg i 2025 blive bestilt og håndteret digitalt. Men i stedet for at se det som en krise, bør branchen glæde sig over, at vi i Danmark skaber nye internationale jobs for mekanikere og eksperter.

Fakta

  • Lidt over hver anden familie i Europa ejer en bil, og bruger i stigende grad internet til at finde værksted via markedspladser som Autobutler.
  • Autobutler åbnede i Danmark for otte år siden og fik i de følgende år en række VC-fonde som investor.
  • Autobutler er i dag Danmarks største digitale formidler af værkstedsreparationer og besøges alene i Danmark af over 100.000 bilejere hver måned.
  • Virksomheden formidler reparationer i fem lande; Danmark, Sverige, Tyskland, England og Frankrig.