Rejseselskabet Intrepid Travel har sat sig for at være mere aktive på det danske marked, og det kan som bekendt være vanskeligt at slå et brandnavn fast, når et nyt marked skal indtages.

Men for det globale rejseselskab har et kommercielt partnerskab med Carlsberg under VM-slutrunden vist sig at være et godt skridt på vejen, og nærmest et skoleeksempel på simpel og effektiv marketing.

Og hvad byggede partnerskabet mellem øl-producenten og rejsegiganten så på? Det var ganske simpelt:

Intrepid Travel stod for de præmier, danskerne kunne vinde, hvis de deltog i en konkurrence på den hjemmeside, der er tilknyttet Carlsbergs fodboldkampagne ”Og det var Danmark”. En kampagne Carlsberg har lavet som en hyldest til det herrelandshold de har været stolt sponsor af gennem 40 år.

Mere præcist blev Carlsbergs kunder gelejdet ind på hjemmesiden for at indtaste en 8-cifret kampagnekode fra deres øldåse og deltog dermed i konkurrencen om en rejse for to.

Imens Carlsberg stod for platformen, bød Intrepid Travel altså ind med præmierne bestående af tre rejser til – naturligvis – Danmarks VM-modstandere: Peru, Australien og Frankrig. Og det virkede.

Masser af effekt

Udover at være blevet eksponeret på Carlsbergs kampagnesite, hvor mere end 120.000 personer har deltaget i konkurrencerne samt på Carlsbergs sociale medier – med det kendskab det i sig selv giver – så kunne satsningen måles flere steder.

Intrepid Travel oplevede således en stigning i antal følgere på 15 prcent på deres nyoprettede, danske Facebookside, en stigning i engagement på over 400 procent, en stigning på 29 procent i antal sessioner på deres webpage - samt en stigning på 35 procent i antal nye brugere fra Danmark.

Dertil kom, på Danmarks kampdage, eksponering på EB.dk, TV2.dk og Politiken.dk - en eksponering man aldrig var kommet i nærheden af uden partnerskabet med Carlsberg.

Og hos rejseselskabet er man da også rigtig godt tilfreds med de foreløbige resultater af samarbejdet.

Kommer til at vokse mere

- Når vi entrerer et nyt marked, skal vi selvfølgelig ud at profilere os samt fortælle om, hvordan vi tilbyder oplevelsesrige rejser rundt i hele verden - og en måde hvorpå, vi kan gøre det, er netop dette partnerskab med Carlsberg, siger Guy Fowles, der er general manager for Intrepid Travel på det europæiske marked, og tilføjer:

- At samarbejde med så stort et verdenskendt brand under VM i fodbold, som rigtig manges øjne er rettet mod, har sat os i fokus på det danske marked, på en måde vi ikke ellers kunne have opnået. Derfor er vi selvfølgelig glade for at se de positive resultater, der er kommet ud af det.

Om salget af rejser købt fra Danmark er steget ovenpå partnerskabet er stadig for tidligt at sige, men i kombination med andre PR-tiltag vil kendskabet til rejsegiganten utvivlsomt vokse, mener Guy Fowles:

- Som virksomhed har vi oplevet en stigning i omsætningen på 64 procent i Danmark indtil nu i år, og vi ser partnerskabet med Carlsberg som et vigtigt bidrag til at øge omsætningen endnu mere på det danske marked.

Også i Carlsberg-lejren har man været glade for samarbejdet:

- For os har det været med til at løfte vores kampagne op på et højere niveau, hvor forbrugerne virkelig har haft en stor præmie at gå efter i hele kampagneperioden. Og det har helt sikkert været med til at drive yderligere trafik til ogdetvardanmark-sitet, siger Christina Földes, der er Brand Manager hos Carlsberg.