Le Gammeltoft, Nicholas Kawamura og Adam Duvå Hall – alle tre tidligere værter på P3 – står netop nu i spidsen for en anderledes form for markedsføring af øl.

I en ny podcast-serie – skabt af burauet Hjaltelin Stahl og med Royal Beer som afsender - leder de tre således efter Den Gyldne Middelvej for på den måde at skabe opmærksomhed omkring Royal Beers nye lav-procents øl, Royal Økologisk 2,3%.

I modsætning til de fleste podcasts, der blot er sponsorerede af firmaer, er Den Gyldne Middelvej skabt fra bunden af Royal Beer og Hjaltelin Stahl, og samtaleemnerne er mange:

Gennem seks afsnit, der spænder fra 20 til 45 minutter, runder værterne livets små og store spørgsmål, der krydres med personlige anekdoter, mens de nyder en 2,3’er.

Passer til medievirkeligheden

Målgruppen for den nye øl, de 20-40-årige, er samtidig dem, der lytter allermest til podcast.

Hele 25 procent lyttede med hver uge i 2017, og derfor giver mediet rigtig god mening i denne sammenhæng, lyder det fra Anders Torpegaard, Account Director hos Hjaltelin Stahl:

- Fordi podcasts er frakoblet det visuelle, kan de høres på alle mulige tidspunkter, og derfor passer mediet godt til den moderne medievirkelighed, siger han og tilføjer:

- Vi vil gerne stimuleres, få perspektiv og blive klogere hele tiden. Samtidig giver podcast os mulighed for at være i selskab med målgruppen på en helt anden måde end en 30 sekunders tv-reklame, siger Anders Torpegaard.

Og titlen Den Gyldne Middelvej refererer da også til andet og mere end bare alkoholprocenter.

Det er balancen i en ofte sort-hvid hverdag, hvor vi skal bruge tid sammen med kæreste og venner, gøre karriere, stifte familie og leve sundt, men ikke for sundt, fordi det er heller ikke sundt at være fanatisk – og helst det hele på den halve tid…

Dansk alkoholkultur

Men selvfølgelig handler det også om alkohol.

I sjette, og foreløbigt sidste, afsnit snakker de tre venner således om, hvorvidt det er muligt at finde balancen i den danske alkoholkultur – og de udfordringer, man som dansker nogle gange står overfor, når der kommer kolde øl på bordet.

Philip Wedgwood, Senior Brand Manager hos Royal Beer, forklarer:

- Vi vil gerne åbne op for, at det ikke længere behøver at være enten eller. Fællesskabet lider desværre ofte et knæk, når nogen vælger øllen fra, og det synes vi selvfølgelig er trist, siger han og tilføjer:

- Vi håber derfor også, at 2,3’eren kan være med til at lette visse sociale sammenhænge og sætte fokus på, hvordan vi fremover indtager alkohol – for i vores øjne skal der være plads til alle, uanset hvad man vælger at drikke.  

Du kan lytte med på de nye podcasts her - og se et par film-klip fra optagelserne herunder.