Hvad kan man gøre for at pifte et hæderkronet printmagasin lidt op i vores digitale nutid? Jo, man kunne vække siderne til live ved hjælp af Augmented Reality (AR) og dermed fx gøre mediets billeder til levende fortællinger.

Det har man nu gjort hos magasinet Lederne, der benytter AR til at gøre læseoplevelsen mere sanselig for læseren, fortæller Pia Funch Braskhøj, der er er kommunikations- og marketingchef i Ledernes Hovedorganisation.

- Vi vil gerne være det foretrukne magasin om ledere og ledelse. Med AR bygger vi derfor i samarbejde med AllerCP en ekstra dimension på vores univers og udvider læseoplevelsen med både video, billeder og guides, siger hun.

- Overalt i magasinet gemmer de små overraskelser sig, så det er bare om at gå på skattejagt, finde det lille AR-ikon og scanne siden med appen, fortsætter Pia Funch Braskhøj.

AR er et lag af virtuel information, fx video, lyd, grafik og tekst, der lægges over den fysiske verden.

Nøjagtigt som mange sikkert kender det fra fx Pokémon Go, der forrige sommer tog verden med storm og fik såvel unge som gamle til at vandre gaderne tynde for at fange Pikachu og hans venner.

NY Times og IKEA gør det

Augmented Reality spås i øvrigt for alvor at blive en megatrend de kommende år, og nyhedsgiganten The New York Times og den svenske boligmastodont IKEA har da også allerede kastet sig over formatet.

I forårets første AR-udgave af Lederne kan man bl.a. se et videointerview med Novozymes topchef, der fortæller om at ville gøre en forskel som leder, om at lære af sine fejl og om at skabe en mere bæredygtig verden.

Lige nu er det især video og tekst, Lederne og AllerCP eksperimenterer med, men i fremtiden vil man også kunne fordybe dig i eksempelvis lydfortællinger og forklarende grafik ved hjælp af AR.

Du kan se en lille bladrefilm om AR-funktionerne her: