– A diamond is forever. Dette slogan, skrevet af en kvinde i 1947, ændrede diamantindustrien, fortalte Esther Oberbeck, Head of Group Strategy fra verdens største diamantkoncern The De Beers Group. 

– Slogannet var med til at skifte vores og købernes fokus – fra at diamanter var noget, man gav kvinder som gave – til at være en værdi, også for kvinden. 

I takt med at kvinders købekraft er øget, har markedsføringen også ændret sig. Fra reklamer i stil med: ”Hun er to måneders løn værd”om forlovelsesringe til stærke uafhængige kvinder, der måske nok har en ring på venstre hånd, men selv vælger at sætte en diamant på højre hånd.

Den sidste er fra den ikoniske kampagne Right Hand Ring campaignfor De Beers.

Den nye femininitet kombinerer styrke og selvtillid med elegance og omsorg, understregede Esther Oberbeck og gav som eksempler Michelle Obama og Meghan Markel. 

– Den moderne kvinde fejrer sig selv og er parat til at give sig selv en belønning. Fordi de kan – og fordi de har økonomien til det, sluttede Esther Oberbeck.

Kvinder i førersædet

Det billede genkender man hos BMW. 25 pct. af alle luksusbiler sælges til kvinder og 80 pct. af alle kvinder foretrækker nye biler.

– Hvis man spørger kvinder, hvad de forbinder med BMW brandet, bruger kvinderne ord som sporty, eksklusiv, stærk, innovativ og prestige. Hos mændene finder man også ordet dominans, fortalte BMWs PR-chef Mette Lolholm. 

– Det er en myte, at kvinder kun tænker praktisk, når det gælder biler. De vil i vid udstrækning have det samme som mændene. Og de er villige til at betale for det, netop fordi de også gerne vil have den bil, de fortjener.

De stærke kvinder ser man også i BMWs reklamer, bl.a. med Gigi Hadid (video) eller den ikoniske superbowl reklame med Serena Williamsfor MINI, der er en del af BMW Group. 

– Kvinderne har i vid udstrækning sat sig i førersædet, ikke kun når det drejer sig om at vælge en god bil, men også deres store indflydelse på familiens bilkøb, sluttede Mette Lolhom, der har bidraget til bogen Womenomics, og som udgives i forbindelse med konferencen.

Kvinder har inden for et årti større formue end mænd

En af M-List fornemme kvindelige kandidater, Danske Banks Camilla Dahl Hansen, fortalte om, hvordan man fra den finansielle sektor ser formuende kvinder som en ny målgruppe.

Allerede i løbet af det næste årti forventes danske kvinder samlet at sidde på en større formue end mændene.

– Vi bliver alle ældre, også kvinderne. Derfor er pension og forvaltning af formue vigtigt, også for kvinder. Men kvinderne ønsker en anden type rådgivning, også om emner som den finansielle sektor ikke har lagt vægt på. 

– Kvinder er lige så interesserede som mænd i et godt afkast, men det er også vigtigt, at se holistisk på investeringen. Den skal give mening, fortæller Charlotte Dahl Hansen. 

Hun skelnede også mellem fast money, dem vi bruger i hverdagen, og slow money, investeringer, fast ejendom, pensioner osv. 

– Der er ingen tvivl om, at bekymring om økonomien er noget af det, der stresser os mest, isærslow money, sluttede hun.

Fra Dell til Della

Den tidligere vejlenser, Anand Vengurlekar, arbejder globalt med strategi og innovation for bl.a. Lego, Samsung og mange andre globale brands. I dag bor super-konsulenten og INSEAD-underviseren i Dubai, fordi flyforbindelserne er så gode. 

– En af de største fejl, mange virksomheder har gjort, er at farve produkterne lyserøde og så tro, at det vil få kvinder til at købe dem. Det mest morsomme og pinlige eksempel er fra 2009, hvor Dell Computers lancerede websitet Della (illus findes her) målrettet mod kvinder, fortalte Anand Vengurlekar. 

Hans undersøgelser af kvinders shopping mønstre inden for elektronik viser bl.a., at kvinder har op til 38 beslutnings- og dermed påvirkningspunkter i processen. 

– En meget stor del af processen er at lytte til familie og venner. Når man begynder at se på kvinder som målgruppe, er det helt tydeligt, at pink er dødt, men at kvinder har så stor en indflydelse på købsmønstre, at man skal tage sine findingsom kvinder ind i hele marketing mixet, sluttede Anand Vengurlekar.