Det velansete amerikanske branchemedie Advertising Age har for tredje år i træk kåret Accenture Interactive som verdens største digitale netværk.

Måske lyder det som en triviel nyhed, thi ”er det ikke bare tal…?” Det kan man sagtens tænke, men de store konsulenthuse konkurrerer som aldrig før om at være top-of-mind hos de største virksomheder, og da den digitale transformation samtidig buldrer afsted, er opmærksomheden penge værd.

AdAge opgør Accenture Digitals 2017-omsætning til 6,5 mia. dollar (42 mia. kr.) og en vækst over 12 måneder på 35 pct.
Og i 2017 købte det gigantiske netværk de award-vindende bureauer SinnerSchrader i Tyskland, Kunstmaan i Belgien, The Monkeys i Australien og de amerikanske MATTER and Wire Stone.

Men et er en international hæder. Hvad betyder nyheden for Accenture Digital i Danmark?

– Vores danske kunder har dermed adgang til verdens største digitale bureau, siger Kim Bech, Managing Director, Accenture Digital i Danmark.

– Det har naturligvis størst betydning for vores globale kunder og danske kunder med globalt fokus. De sidder med globale udfordringer og har derfor brug for en sparringspartner, som kan modsvare disse behov.

– Behovet afspejler sig tydeligt i vores seneste regnskab, hvor 50 pct. af vores omsætning kom fra services omkring digitale ydelser – og faktisk voksede dette område med 30 pct. sammenlignet med året forinden.

Kundeoplevelsen er forskellen

Hvorfor tror du, at kombinationen af traditionelt konsulenthus og de kreative bureauer fungerer så godt?

– Når du laver markedsføring i dag, forventer kunderne, at det er personaliseret. Den traditionelle broadcast tilgang til marketing er slut. Det kræver en ny tilgang til markedsføring, som vi synes, vi har knækket koden til.

– Vi kalder os et experience agency, fordi vi kan se, at de virksomheder, der vinder markedsandele og leverer solide resultater, det er dem, der samtidig leverer en overlegen kundeoplevelse.

– Og disse kundeoplevelser skabes ikke på enkeltkanaler isoleret fra andre kanaler. Det kræver komplekse integrationer til resten af virksomhedens systemer fx CRM-systemer. At gøre det kræver helt andre kompetencer end traditionel markedsføring.

– Grunden til, at Accentures kombination er så stærk er, at vi har koblet tre områder med hinanden: det kreative felt, forretningsrådgivning og de hardcore teknologiske kompetencer til fx forretningssystemer. Det er det, der skal til for at kunne levere de digitale kundeoplevelser.

– Det seneste opkøb af Kamarama i London er et eksempel på den kreative del, som vi ikke kunne bygge op organisk. De er stærke på selve content-delen og marketing materiale etc. De er unikke, fordi de er datadrevne, og der ligger fakta-baserede analyser bag ved alt, hvad de gør.

Konsolideringen i markedet styrker Accenture

Hvad med fremtiden – fortsætter udviklingen?

– Vi oplever, at flere virksomheder konsoliderer deres partnere til færre globale spillere fremfor at have en i hver region eller division. Og jeg er overbevist om, at denne udvikling fortsætter, slutter Kim Bech.

Accenture Digital har selv en partner i verdensklasse, nemlig storebror Accenture, der samlet set tæller 442.000 medarbejdere i 200 byer i 120 lande.

Accenture omsatte for 35 mia. dollar (220 mia. kr.) i 2017, og fremsatte sidste år et tilbud om at købe WPP-netværket. Martin Sorrell sagde pænt nej tak, men alene tanken om at købe verdens største kommunikations-netværk, siger noget om Accentures styrke og ambitioner.