VICE, der bl.a. udgiver printmagasiner, producerer dokumentarfilm og er reklamebureau (via Virtue) for flere af verdens største brands, er i luften med sin første dansksprogede udgave af VICE Magazine, som siden 2005 har været udgivet herhjemme - på engelsk.

Beslutningen om at udgive printmagasinet på dansk ligger lige til højreskøjten for VICE, der har godt fat i den eftertragtede unge målgruppe, de 18-34-årige.

Det har VICE via mediets digitale kanaler, som når ud til flere end 700.000 danske læsere med lokalt produceret indhold hver måned.

- Det er en helt naturlig udvikling for VICE Danmark, at VICE Magazine – ligesom vores øvrige kanaler – nu fuldt ud reflekterer, at vi er et dansk medie for vores mange og meget loyale danske læsere, lyder det fra Isabella Hindkjær, chefredaktør for VICE i Norden, i en pressemeddelelse.

- Jeg er stolt af, at vi kan tilbyde vores brugere en læseoplevelse af høj kvalitet på alle platforme, og at vi samtidig løbende har formået at udvikle og tilpasse vores printudgivelse, så den eksisterer i et optimalt samspil med den overordnede digitale strategi, fortsætter hun.

Fra fem til 140 ansatte på fem år

Beslutningen er truffet i takt med, at VICE er vokset og har etableret sig ganske solidt på det skandinaviske marked.

VICE, der ikke er bleg for at bryde med medie-konventionerne og boltre sig i spændingsfeltet mellem marketing, journalistik og branded content, er således på under fem år gået fra at være fem medarbejdere til 140 ansatte i København, Stockholm og Oslo.

Det første dansksprogede VICE Magazine er et koncept-magasin med titlen ”Dystopi & Utopi”, hvori der tages livtag med nogle af tidens helt store spørgsmål, såsom hvordan vi kan leve med de store klimaudfordringer, vi står midt i.

Magasinet distribueres via forskellige butikker, cafeer og restauranter og uddannelsessteder, heriblandt KEA og DMJX, i København og Aarhus. Det er et gratis-magasin.