For 10 år siden malede den daværende Inter-stjerne Zlatan Ibrahimović Nike-logoet på sine fodboldstøvler over med skosværte i tre vigtige kampe – en handling, som straks blev tolket som et nært forestående brud med det store sports-brand.

Det kom, men først mange år senere og ikke på grund af skosværten - og i dag er den nu også 10 år ældre sportsstjerne blevet en del mere professionel i håndteringen af de brands, han samarbejder med.

Seneste skud på stammen er betalings-giganten Visa, som har hyret Zlatan Ibrahimović som frontfigur i sin globale marketingkampagne op til fodbold-VM i Rusland til sommer.

Dermed har fodboldstjernen sat blæk på sin tredje brand ambassadør-kontrakt på få måneder:

I marts indgik han således samarbejde med Samsung og tidligere i år med spilselskabet Bethard, som han ifølge svenske medier også købte sig ind i.

Men nu gælder det altså Visa, som også er FIFA’s officielle betalingspartner, og her ser man Zlatan som ”legemliggørelsen af Visas globale udbredelse og brand”.

Stolthed hos VISA

- Vi har altid fulgt Zlatans præstationer på fodboldbanen, hans farverige personlighed og universelle appel, siger Lynne Biggar, Chief Marketing and Communications Officer, Visa Inc, i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Hos Visa er vi begejstrede over at få Zlatan som partner til at bringe liv i vores FIFA World Cup kampagne og vores produktinnovation. Og få kontakt til fans over hele verden. Det viser endnu engang, at Visa er Everywhere You Want To Be.

Selv siger stjernen i samme meddelelse:

- Jeg er utrolig stolt af at arbejde med den globalt ledende virksomhed inden for betalinger. Jeg har altid forsøgt altid at være den bedste i fodbold, så et partnerskab med Visa repræsenterer det, jeg stræber efter – at være den bedste.

Fra Nivea til vitaminvand

Og det er en yderst erfaren herre udi brand ambassadør-rollen, Visa har indgået kontrakt med.

Ud over de tre nye reklamesamarbejder har Zlatan Ibrahimović gennem de seneste tre-fire år været frontfigur for mærker som bl.a. Volvo, Dressman, Nivea, VitaminWell og FN, hvortil kommer, at han også har introduceret sit eget sportstøj-brand under navnet A-Z.

Ikke mindst hans rolle i FN-regi, mens han spillede for det franske hold Paris Saint-Germain, vakte stor opmærksomhed.

Det var kampagnen 805 million names for World Food Programme, skabt af Forsman & Bodenfors i samarbejde med bl.a. New Land, som siden gik hen og vandt et hav af internationale awards.

Zlatan Ibrahimović er en af de mest vindende aktive fodboldspillere i verden - 33 trofæer har han vundet i sin karriere for i alt ni klubhold i England, Frankrig, Italien, Holland, Spanien, Sverige og USA.

I dag spiller han for amerikanske L.A. Galaxy, og hans nye samarbejde med Visa starter i næste måned.