Det populære mobil-betalingssystem, MobilePay, som oprindelig blev født i Danske Bank, udskilles pr. 1. oktober som en selvstændig virksomhed – og det betyder også ny visuel identitet.

Foreløbig er det alene logoet, der er offentliggjort, men om kort tid rammer også et nyt app-ikon brugernes mobiltelefoner, og begge dele er kreeret af det digitale designbureau 1508.

Årsagen til ændringen skal ifølge MobilePays Head of Strategic Communication & Marketing, Anette Bøje, findes i, at MobilePay ikke længere kun skal levere løsninger til én bank, men til 66 banker.

- Vi er desuden også tilstede i andre nordiske lande, og vi ønsker derfor en bredt favnende, neutral og selvstændig profil. Det skal den nye visuelle identitet hjælpe med at understrege over  for brugere, kunder og partnere, siger Anette Bøje.

Nyskabelse og selvstændighed

Om baggrunden for det nye look siger Anette Bøje:

- Vi ville gerne have en visuel identitet, som på den ene side kunne signalere respekt for ”arven” i forhold til det tidligere look og feel. Det er bl.a. derfor de to pengesedler i logoet er bevaret, men med et nyt og mere generisk look. Og på den anden side samtidig signalere nyskabelse og selvstændighed – hvilket vi gør ved at benytte en helt anden blå farve.

- Så man kan sige, at vi har ønsket at bygge videre på, hvad der allerede fungerede i nyt CVI. Det er mere en evolution end revolution, tilføjer hun.

Den populære app findes i dag på mere end 4,2 mio. mobiler i Norden, flere og flere butikker tilbyder betaling med MobilePay, og næsten alle danske banker står efterhånden bag MobilePay.
Og også hos partnerbankerne er der glæde over udviklingen i MobilePay og en ny identitet til det selvstændige selskab:

- Vi glæder os over lanceringen af MobilePays nye og selvstændige visuelle identitet, som er med til at underbygge og styrke signalgivningen omkring MobilePay-samarbejdet, siger Jesper Schiøler, der er direktør i Lån & Spar Bank og formand for BOKIS, en sammenslutning af over 60 af MobilePays partnerbanker.