Så sent som i går konstaterede en ny Nielsen-analyse her på sitet, at danske forbrugere - sammenlignet med andres landes ditto - er bagud, når det gælder om at bruge mobilen som ”shopping buddy”.

Men nu vender en ny app måske snart op og ned på dén situation.

Det er den danske start up, Map of Shopping, der står bag app’en, der har til formål at sikre detail-butikkerne mere synlighed og dermed flere kunder i butikken. Ikke mindst de små- og mellemstore af slagsen.

App’en, der har fået navnet MOS, giver forbrugerne mulighed for at søge på butikker via en kortfunktion og dermed finde de små, lokale butikker på sidegaderne, hvis det er det man ønsker.

Der kan også søges på de ord, butikkerne anvender i deres annoncer, på et brand-navn eller på en generisk betegnelse som fx jeans eller cykler.

Bag appen står to kvinder med mange års erfaring fra henholdsvis detailbranchen og it-branchen, Linda Libolt og Camilla Skibsted, og ifølge Camilla Skibsted rammer app’en et hul i markedet.

Mobilen er jo altid med

- Der har manglet en mulighed for butikkerne til hurtigt, nemt, effektivt - og helst også billigt - at kommunikere med forbrugerne via mobilen, når de shopper. Det kan være her-og-nu-tilbud, fra en butik der ligger lige om hjørnet, eller det kan være information om en Late Night Event på fredag - eller en besked om, at butikken er ekstraordinært åben på søndag.

Så det er ikke en tilbudsportal?

- Nej, MOS rækker langt videre end det. Butikkerne opretter jo selv deres opslag via mobilen og bestemmer derfor selv, om de ønsker at gøre opmærksom på kundeevents, mærkevarer, Black Friday eller juleudsmykning. Men det kan selvfølgelig også være tilbud. Grundtanken er, at forbrugerne altid har mobilen i lommen, og derfor giver det god mening at kommunikere med dem der.

Men danskerne køber jo mere og mere på nettet?

- Det er rigtigt, men vi tror altså ikke på, at de fysiske butikker er på vej ud. Til gengæld skal der skal tænkes smart og digitalt for at sikre kundegrundlaget, og med MOS kan butikkerne nå ud til flere og mere relevante forbrugere. Så du kan sige, at MOS i høj grad handler om at bevare og fremtidssikre de fysiske butikker.

Regn og paraplyer

Den nye app landede i App Store for en lille uges tid siden, og ifølge Camilla Skibsted har modtagelsen været rigtig fin. Så fin, at Map of Shopping allerede er i gang med at planlægge ekspansion ud over grænserne.

- Vi har allerede etableret et team i London, og vi har netop fået en person på plads i New York til at drive app’en i gang der, så den er tænkt internationalt.

Det er jo smart for mig som forbruger, men hvad siger butikkerne?

- Indtil videre har modtagelsen været meget positiv. Især mindre butikker har jo ikke de store markedsførings-budgetter, så for dem er det en oplagt mulighed for at sikre sig synlighed og trække trafik til butikken, siger Camilla Skibsted, og tilføjer at app’en er både fleksibel og nem at bruge for butikkerne:

-  Butikken kan oprette opslag på under et minut via iPhone, så hvis der er kommet nye varer, de afholder et særligt event, eller måske har udsalg, så er budskabet hurtigt ude. Eller hvis man nu har paraplyer eller regnslag på lager, og det giver sig til at regne - jamen, så er det jo bare på med et opslag, så folk kan finde dig. Den fleksibilitet får du jo ikke med en annonce i en lokalavis eller med et banner.

Butikker kan tilmelde sig gratis resten af året og får ved tilmelding 800 kroner på kontoen - til brug for opslag eller annoncer. For forbrugerne er app’en gratis.

Appen er programmeret af Mathias Mønsted, og den kan lige nu hentes i App Store (Google Play er på vej).

Du kan læse meget mere om MOS her.