Iværksætteren Omair Khan, der tidligere har været Nordisk Produktchef i DIBS, står bag en app målrettet unge, urbane muslimer. 
 
- Behovet for denne livstils-app for muslimer er så stort, at vi simpelthen ikke kunne lade være med at lave den. Ja, vi forstår faktisk slet ikke, hvorfor den ikke for længst var lavet af nogle andre, siger Omair Khan, der i dag er direktør for SalamPlanet, som er navnet på den nye app og sociale platform. 
 
SalamPlanet, der direkte oversat betyder Fredsplaneten, kan bedst beskrives som en slags Tripadvisor med et af drys af Facebook. 
 
Ideen til app'en opstod som følge af et behov. I dette tilfælde i Omair Khans tilbagevendende frustration over ikke at kunne finde et sted tæt på kontoret, hvor han kunne spise som muslim, når han var på farten. 
 
- Når du er på forretningsrejse, bliver tidsoptimering en dyd. At skulle spilde 20 af de 30 minutter man har på en hel dag til frokostpause på at søge rundt på nettet efter et madsted, hvor jeg kunne spise som muslim, forekom mig helt molboagtigt. Da jeg spurgte rundt blandt venner og kollegaer gik det op for mig, at problemet var særdeles udbredt, fortæller Omair Khan. 
 
Værdsæt det gode liv 
 
Derfor lyder parolen "Cherish the good life" fra den danske iværksættervirksomhed, der har sat sig som mål at gøre alting lidt mindre kompliceret i muslimers hverdag.  
 
-  For os handler det om, at der er information, inspiration og muligheder til alle muslimer samlet ét sted, så vi på den måde kan gøre deres liv så ukompliceret som muligt. Og ja, måske på sigt endda bidrage til at bringe nogle til tider lidt forskellige verdener tættere på hinanden, siger Omair Khan. 
 
Han understreger også, at app’en – i modsætning til tidligere, hvor den slags kommunikation er foregået i lukkede, muslimske grupper på fx Facebook – er åben for alle, der har lyst til at være med. Også selv om man ikke er muslim. 
 
- Jeg håber da, at alle, der er interesserede eller har spørgsmål, tager et kig med. Muslimer som ikke-muslimer. SalamPlanet indeholder noget alle kan bruge. Lige fra den gode anmeldelse af et spisested til et nemt og overskueligt indblik i, hvad det egentlig er, Islam handler om. 
 
Og app'en er blevet taget godt imod. Der er allerede tusindvis af danske brugere, og den lanceres snart i UK.   
 
Døren på klem til milliardindustri 
 
De erfarne erhvervsinvestorer fra Promentum, der bl.a. har investeret i danske start-ups som Justt, AskCody og Viavana, er gået ind i SalamPlanet med et større fundingbeløb.  
 
Det bunder i en tro på, at der ligger et enormt uudnyttet potentiale i det muslimske livsstils-segment. Et potentiale, der kan gå hen at blive en rigtig god forretning, lyder vurderingen. 
 
- Vi ser, at især den unge urbane muslim, på tværs af verdens grænser, har mange af de samme træk i forhold til deres måde at betragte og leve livet på, siger Irfan Goandal, partner i Promentum,  
 
- De vil gerne leve det fuldt ud, men bliver ofte mødt af begrænsninger, der sætter dem fast i nogle rammer, som de egentlig ikke har nogen interesse at være i. SalamPlanet fjerner rammen og åbner op for nye muligheder og måder at leve det gode liv i hele verden, fortsætter han. 
 
Omair Khan mener, at det muslimske segment verden over repræsenterer en voksende milliardindustri. 
 
- Med SalamPlanet vil virksomhederne kunne ramme et købedygtigt segment, der for eksempel har interesse i at tage i biografen, spise god mad, rejse og er med på de nyeste modetrends, siger han. 
 
- I udlandet ser vi allerede nu, at større virksomheder er begyndt at få øje på dette lukrative segment. Lige fra Dolce Gabbana til British Airways. Brancherne er mange, og de er klar til en platform, hvor de nemt kan nå det samlede muslimske forbrugersegment, slutter iværksætteren, der kan fortælle, at SalamPlanet snart lancerer en nye feature, "Pages", til virksomheder og brands, hvor de kan levere kommercielle budskaber til brugerne af platformen.