Mobiltelefonen er ved at overtage som den vigtigste kanal for medieforbrug og social interaktion. Hidtil har udviklingen skabt to vindere:

Facebook og Google vokser støt og sidder på omkring 70 pct. af den digitale reklamekage, vurderer Widespace. Løsningen for både hårdt-pressede udgivere og annoncører er at vælge mobilfokuserede værktøjer til hurtigt at formere deres rækkevidde og indtægter.

– Dem der indtil videre har formået at få mest gavn af mobilens overtag hos brugerne er de store ”walled garden”-spillere, siger Morten Dahl, Commercial Director hos Widespace.

– De store aktører har haft den teknologi og strategi, der med succes har omdannet mobiltelefonen til en pengemaskine. Mens en stor gruppe af de traditionelle mediehuse fortsat kæmper med, hvordan de skal tjene penge, efter deres læsere er flyttet til mobilen.

Han peger på den enorme kløft mellem Facebook og de andre spillere på det nordiske marked, når det kommer til at skabe indtægter på den mobile trafik:

• 84 pct. af den totale tid brugt på Facebook er på mobilen. Et tal, der netop matches af selskabets mobile reklame indtægter, som også er 84 pct..

• For andre udgivere og kommercielle operatører, er antallet af mobile besøgende 60 pct.. Mens omsætningen ifølge Widespaces beregninger kun er 15 pct..

–  Den væsentligste årsag til den voksende kløft er, at alt for mange aktører i branchen er prisgivet af værktøjer designet til desktop, kombineret med et marked der er alt for fragmenteret. Hvilket i praksis betyder, at annoncørerne vil gå glip af en stor del af brugerne og udgiverne mister omsætning på deres inventory, siger Morten Dahl.

Mobil-rækkevidden kan øges

Et eksempel på, hvordan mobiltilpassede løsninger kan øge rækkevidden og dermed indtægterne, er Widespaces nye produkt Reach Amplifier, der er tilgængelig via selskabets platform Summit og eksterne DSP’er.

– Vores Reach Amplifier løser en af de hårdeste udfordringer på markedet, nemlig fraværet af en global cookie standard, der har gjort iOS brugere ude af trit til målrettede kampagner. Det betyder, at annoncører og udgivere misser mindst 70 pct. af alle visninger, og samtidig ikke når den købestærke målgruppe, der spenderer mest af alle mobiltelefonbrugere, nemlig dem med en iPhone, fortsætter Morten Dahl.

Reach Amplifier er baseret på en ny måde at bruge Widespace Brand Algoritme, der i realtid optimerer kampagner baseret på annonceinteresse. Ved at identificere twins baseret på den målgruppe annoncøren har valgt, øger Reach Amplifier kampagnens rækkevidde betydeligt og gør det muligt uden cookies, at nå de værdifulde iOS brugere.

Baseret på otte cases mener Widespace, at Reach Amplifier øger kampagnernes rækkevidde med op til otte gange sammenlignet med den oprindelige rækkevidde, som blev opnået på grundlag af den foruddefinerede målgruppe.

Reach Amplifier har også en positiv effekt, når det kommer til interaktioner og den tid brugeren reelt har banneret på skærmen. Personer identificeret via Reach Amplifier har 40 pct. flere interaktioner og 8 pct. længere “view-time”, end personer i den foruddefinerede målgruppe.