Den danskfødte rejsesøgemaskine momondo, der i dag er et uafhængigt brand inden for KAYAK-datterselskabet i Priceline Group, har de seneste par år fyldt pokalskabet op med præmier fra stort set alle awardshows afholdt i den danske og globale reklamebranche.

Hæderen er tilfaldet momondos The DNA Journey-kampagne, men selskabet kan skam også gøre sig gældende i andre award-sammenhænge.

Således har søgegiganten Google netop afholdt sin årlige design- og teknologikonference SPAN i Pittsburgh, Pennsylvania.

Og her stod momondo øverst på sejrsskamlen, da årets fire bedste Android-apps skulle kåres.

Årets mest innovative app

Rejsesøgemaskinen løb med Googles Material Design Award i kategorien Innovation. Prisen gives for det bedste design, og det er den første pris, som momondo har modtaget for sin Android-app, der blev lanceret i 2011.

App’en er udviklet af momondos eget Android-team, der holder til i København, og her er man naturligvis stolt over at modtage prisen:

- Der er stort for os at vinde kategorien for innovation. Vores mål er at udvikle apps, som brugere elsker, siger Pernille Trolle Brøgaard, der er produktchef for Apps hos momondo.

- En af måderne, vi gør det, er at prioritere brugeroplevelsen med vores eget brand-udtryk i samspil med den specifikke platforms komponenter og design-retningslinjer, fortsætter hun.

En af grundene til, at momondos app har vundet Googles pris, er, at den er tro mod principperne bag Googles designsprog, Material Design, samtidig med at den via momondos egne design-retningslinjer forsøger at skubbe til designsproget.

Produktvision med vægt på leg

Momondos vision som virksomhed er at hjælpe og inspirere brugeren til at finde de bedste rejser blandt det overflødighedshorn af udbydere, der findes.

Derfor eksperimenterer momondo også konstant med app'ens brugergrænseflade og design for at udnytte Googles designmønstre, men også for at holde fast i brandets identitet.

I forbindelse med udvikling af Android-app'en har momondo arbejdet målrettet med Material Design-principperne ved at anvende dem på eksisterende produkter og derved udvide momondos designsprog.

- Vores designsprog tager udgangspunkt i forskellige levende nuancer af lilla, som står i kontrast til de andre lyse og farverige toner. Farvesammensætningen og de bløde runde former, i kombination med flotte transitioner og brug af billeder i app’en, hjælper brugerne igennem søgeoplevelsen og understøtter vores ønske om at åbne verden gennem rejser, slutter Pernille Trolle Brøgaard.

Momondos app kan downloades til både Android og iPhone.