Det er ikke mobilen som medieplatform, annoncørerne skal bekymre sig om, det er snarere ”mobil” som grundbetingelse, virksomhederne skal tage til sig, siger Michael Ingemann, Chief digital officer, Mediabrands gruppen.

– Marketingcheferne skal forlige sig med forbrugernes nyerhvervede mobilitet. Mobiliteten betyder, at forbrugere kan kommunikere om alt, overalt – både med deres yndlings-brands og med hinanden. Det sker på bærbare, tablets og på mobiltelefoner.

Men i første omgang er det smartphonen, vores opmærksomheden skal samle sig om.

– Den er en kamæleon af funktioner og er nu en dybt integreret del af privatsfæren. Det forstår vi alle, men jeg er ikke sikker på, at vi helt har kaperet omfanget af mobilens og mobiliteten indflydelse på forbrugernes adfærd.

Viden er konge

Det er baggrunden for, at Mediabrands globalt og i Norden investerer i at sikre sig mere detaljeret viden om mobilens rolle, ikke mindst via koncernens store Wave Studies og et udvidet Retail Buying Study.

– Virksomheder skal vide meget mere om, hvilken rolle mobilen spiller for forbrugerne, når den er hos dem hele tiden. Mangler vi viden, kan vi ikke levere det rette content og budskab i situationen, fortsætter Michael Ingemann og uddyber:

– Vi skal vide alt om, hvilken rolle mobilen indtager afhængig af situationen, produktkategorier og tidspunkt på dagen? Der er stor forskel på, at kunder søger produktinformation på mobilen om morgenen på vej til arbejde, eller søger samme produkt på vej hjem mod fritid, siger Michael Ingemann.

– Helt nye spilleregler virker næsten altid skræmmende. Men mobiliteten er også kilden til mere og ny forretning, hvis man har mod til at tilpasse sig.

Mediabrands-koncernen har taget konsekvensen. Koncernen opkøbte for nylig det mobile konsulentbureau Mubaloo, hvor de nordiske kontorer også vil hente inspiration og viden.

Mubaloo er baseret i Storbritannien.

Konsulentbureauet specialiserer sig bl.a. i at hjælpe virksomheder med at transformere deres forretning, typisk kunderelationer og salg, til en mobil virkelighed, som de nordiske kontorer vil trække på.