Siden lanceringen i efteråret 2016 er det kun gået én vej for Coop app’en: Knap en million downloads, 500.000 aktive brugere og mere end 100.000 daglige brugere er det blevet til, og nu rulles den seneste nye feature i app’en – Bip & Betal– for alvor ud over landet.

Scan-selv-funktionen, som Hello Great Works og Greener Pastures står bag, vandt så sent som i fredags to priser ved Creative Circle Award – bl.a. i kategorien Use of Technology- og nu rulles featuren ud til alle Coops butikker. Det sker i løbet af 2018 og 2019. 

Som navnet Bip & Betal afslører, vil man via app’en selv kunne scanne og betale sine dagligvarer, men der ligger mange flere funktioner i systemet: 

Efter sommerferien vil Coop-medlemmer således - efter check-in i den enkelte butik - kunne importere egen indkøbsliste, som automatisk opdateres i takt med, at varerne scannes. Overblik over den totale købssum, aktuelle tilbud og rabatter på scannede varer vil i løbet af hele indkøbsturen også være tilgængelig via app’en. 

Ventetid hører fortiden til

Og ifølge Thomas Klausbo, Digital Direktør hos Coop, får kædens 1,7 millioner medlemmer med app’en - og ikke mindst Bip & Betal - mulighed for at opleve tilblivelsen af fremtidens indkøbsunivers på første parket.

- Vi vil med Bip & Betal ændre oplevelsen af hvad det vil sige at købe ind. Vi vil skabe glæde og overraske, siger han og tilføjer:

- Vi vil med denne digitale løsning styrke vores medlemmers autonomi og frihed samt sikre, at de fastholder det forkromede overblik igennem hele deres indkøbstur. Vi har, i samarbejde med vores partnere Hello Great Works og Greener Pastures, elimineret behovet for at stå i kø samt tjekke om kvitteringer passer. Ventetid hører fortiden til, fastslår Thomas Klausbo. 

Behov for en smule friktion

Bip & Betal har naturligt nok været gennem flere iterationer og tests, og et af de mest betydningsfulde resultater af dette var den bevidste indarbejdelsen af friktion, fortæller en af nøglepersonerne bag, Anders Tolborg, Lead Experience Designer, fra Hello Great Works. 

- Vi fandt det nødvendigt at tilføje en smule friktion i den afsluttende fase af det ellers gnidningsfrie Bip & Betal-flow, da vi fandt ud af at Coops medlemmer havde behov for at vise omverdenen, at de ikke brød nogen sociale konventioner, siger han og tilføjer:

- Sagt med andre ord så havde kunderne behov for klart at signalere, at man havde betalt for de selv-scannede varer. 

Coop-app’en vandt sidste år tre kreative priser: Publikumsprisen ved det nu hedengangne Danish Internet Award, samt to priser ved Danish Digital Award i kategorierne Innovation: Established Companies/Brandsog Mobile: Service and Tool apps.

Og så blev det – for selve Bip & Betal-featuren – til to priser ved Creative Circle Award i fredags: Sølv i kategorien Use of Technologyog bronze i kategorien Digital Service & Utilities.