Debatten om digital afhængighed (FOMO = fear of missing out) er aktuel som aldrig før, og det gør en lille ny app noget ved.

Pointen er naturligvis, at alle os med mobil-kløe bliver dårligere til det, vi nu gør, og at der derfor at fordele ved at slå trangen til de sociale medier fra i længere perioder af gangen.

– Der er jo en anden verden, end den vi oplever gennem smartphonen, og specielt de yngre generationer har problemet taget overhånd. Eksempelvis tjekker en person under 30 år sin telefon omkring 200 gange dagligt, oftest uden et decideret formål, siger Richard Gordon, Director of Storytelling hos den danske division af HOLD Danmark.

En af de steder, hvor den digitale afhængighed har sat sine tydelige spor, er indenfor uddannelsessektoren, hvor studerende på videregående uddannelser forventes at bruge mellem 45-48 timer per uge, mens det faktiske tal ligger mellem 30-35 timer på grund af mobil-anvendelsen.

– Det er ganske enkelt distraherende at tjekke sin mobil mere end 100 gange i løbet af en undervisningsdag. Yderligere kan det tage op til flere minutter, at finde tilbage i den dybe koncentration, hvis mobilen distrahere i bare 30 sekunder – derfor er det vigtigt at fokusere, specielt i undervisningen, uddyber Richard Gordon.

– Det er her, den nye app tilbyder noget. Vi kalder det Hold, og i Norge har den allerede vist sig at øge de aktive brugeres karaktergennemsnit med 30 pct. – svarende til at gå fra et 7 til et 10 tal.

– Set fra en marketing-synsvinkel, mener vi, at app’en er et eksempel på, at vi går fra push marketing til pull marketing. Vi belønner nemlig de studerende for deres tid brugt på appen, med produkter som eksempelvis en Coca Cola, kaffe, mad, lodtrækninger og gavekort.

– Det er så virksomhederne, der finansierer HOLD, og det gør de, fordi de får en eksklusiv branding mulighed, samt muligheden for at opbygge loyalitet til brandet blandt en attraktiv målgruppe, nemlig de studerende, slutter Richard Gordon.

Det er muligt at tjekke mobil-app’en ud her.