Tidligere var den amerikanske mediegigant AOL’s danske kontor primært kendt for at huse de virale hitmagere fra Be On, der er eksperter i distribution af onlinevideoer.

Men det er ved at ændre sig, da AOL har lanceret ONE by AOL-platformen og flere andre løsninger til mobile i den seneste tid.

Det betyder, at AOL nu leverer til hele det digitale medielandskab, såvel lokalt som globalt.

- Det faktum, at AOL nu i stigende grad har fået et globalt fokus og er begyndt at implementere flere af deres produkter på tværs af Norden betyder, at vi bevæger os ind i en ny position på det danske marked, lyder det fra AOL’s nordiske chef, Jakob Stigler, i en pressemeddelelse.

- Nu dækker vi hele den digitale medieportefølje, og det skal selvfølgelig også afspejle sig i vores kompetencer. Ansættelsen af Martin Voetmann er blandt andet et udtryk for dette strategiske skifte, og Martin kommer til at spille en hovedrolle i den proces, fortsætter han.

Tænker glokalt

Jakob Stigler fortæller også, at AOL har ledt efter en profil som Martin Voetmann, som godt nok er lokalt forankret, men  som også er vant til at arbejde med globale kunder og løsninger på tværs af markeder.

- Dertil kommer, at Martin er kendt i branchen og har et stort netværk, hvilket er et væsentligt aktiv. I de seneste seks år har Martin været en del af Facebooks rejse, og nu glæder vi os til, at han skal stå i spidsen for den danske del af forretningen med samme momentum, uddyber Jesper Laumand, som har ansvaret for AOL’s kommercielle aktiviteter i Norden.

- Vi har det seneste halve år set en stigende efterspørgsel på vores video- og mobile-produkter, og interessen i at kombinere de forskellige muligheder i vores portefølje med et samlet dataspor, kræver nye folk, som kan stå i spidsen for den lokale forretningsudvikling og den øgede kompleksitet. Her vurderer vi, at Martin er den helt rigtige, fortsætter han.

Nej tak til Walled Gardens

Spørger man hovedpersonen selv, er han glad for at være blevet en del af det, han med egne ord betegner som en fantastisk virksomhed.

- Med introduktionen af ONE by AOL-platformen og ikke mindst løsningerne inden for programmatic kommer vi til at sidde med en stærk hånd over for konkurrenterne, og jeg glæder mig til at gå forrest i den indsats, der for alvor skal sætte AOL på landkortet herhjemme og sikre en bredere position i markedet, siger Martin Voetmann.

Martin Voetmann skal ikke blot være med til at forme strategien for AOL i Danmark, men også stå i spidsen for salget af AOL’s løsninger inden for mobile og programmatic.

Disse begreber fylder meget i den danske mediebranche, ligesom ”walled gardens” og ”open parks”.

I hvert fald, hvis man hører til den del af branchen, der beskæftiger sig med medieindkøb og annoncering.

Og det er netop AOL’s filosofi om ”open parks”, som AOL vil bruge i kampen mod mastodonterne inden for search og social, altså Google og Facebook.

For hvor store konkurrenter udelukkende arbejder inden for deres egne systemer, er AOL’s systemer skabt til at samarbejde med systemer fra tredjeparter. Men er det mon nok til at differentiere sig på markedet?

Det mener Martin Voetmann, som tiltrådte sin nye stilling som salgsdirektør for det danske og finske marked den 3. april.

- Kører man en kampagne på AOL’s platforme, kan man hive data ud og sammenholde det med data fra andre platforme, ligesom AOL også arbejder med flere tredjepartsleverandører. Det er fuldkommen transparent og gør det lettere for brands og mediebureauer at arbejde med resultaterne, hvilket øger værdien i sidste ende. Det finder du ikke hos de andre store spillere, og det repræsenterer et enormt potentiale, som jeg glæder mig til at indfri, slutter Martin Voetmann.