Mikkel Jønsson, der til daglig er kreativ direktør i reklamebureauet Reputation, har ingen problemer med at kombinere chefjobbet i den danske reklamebranche med at være skønlitterær forfatter.
 
Tværtimod går det så godt, at han nu er klar til med en opfølger til debutromanen fra i fjor, Udspring, der netop er udkommet.
 
Den hedder Trekant, og det er endnu en saftig sag i chick lit-genren, der foregår i og omkring den københavnske reklamebranche.
 
God kombination af  brancher
 
Livet som forfatter foregår primært i Kystbanen til og fra arbejde, fortæller Mikkel Jønsson.
 
- For mig er togturene blevet et afbræk, hvor jeg flyver over i et andet univers og skriver løs på røverhistorier.
 
- At udvikle reklame er en fest, men her er der ofte af gode grunde rigtigt mange hensyn, der skal tages – eksempelvis til briefing, lovgivning og deadlines. Men når jeg skriver i toget, er alt frit, hvilket efter en lang dag godt kan være en befrielse, fortsætter han.
 
Hovedpersonen i begge bøger er en kvindelig projektleder på et københavnsk reklamebureau.
 
- Når man lever af at udvikle reklame, observerer man jo hele tiden, hvad der rører sig, hvordan mennesker lever, konflikterne, behovene, drømmene plus at man skal kunne sætte sig i forskellige målgruppers tanker og handlinger, siger forfatteren.
 
- Så jeg hiver masser af inspiration fra mit daglige arbejde og fra venners og bekendtes liv. Men ligesom den første bog er den nye også 100 pct. fiktion.
 
- Dog har jeg fået rigtig mange reaktioner fra læsere, der kan genkende sig selv i nærmest skræmmende grad. Det vælger jeg så at tage som ros, slutter Mikkel Jønsson.