Når en dør lukker, åbner der ofte en ny til et endnu mere fantastisk eventyr.

Sådan lyder meldingen fra en af den danske reklamebranches kendte profiler, Joachim Rosenstand, der den 1. juni starter som adjunkt på DMJX på studieretningen Kreativ Kommunikation.

Dermed får han, efter den pludselige nedlukning af J. Walter Thompson i København, en drøm gennem mange år opfyldt.

- Jeg håber, at jeg med min praktiske erfaring, sammen med skolens teoretiske ballast og vildt dygtige kollegaer, vil kunne give de studerende en flyvende start på karrieren, siger Joachim Rosenstand.

Studiemiljø og uddannelse er da heller ikke helt fremmed land for den erfarne reklamemand.

Kender studiemiljøet

Joachim Rosenstand har sideløbende med sin mangeårige karriere som kreativ direktør og CEO været censor på bl.a. Danmarks Designskole og Skolen for Visuel Kommunikation.

I sin tid var han desuden medstifter af Kreativ Basis – en uddannelse for kreative talenter.

Pudsigt nok søgte han i øvrigt selv for rigtig mange år siden ind på Den Grafiske Højskole (DMJX før fusionen med Danmarks Journalisthøjskole) – uden at komme ind – så han var ikke i tvivl, da han blev kontaktet af DMJX omkring jobbet:

- Jeg har altid været tiltrukket at studiemiljøet – og jeg ser jobbet på DMJX som en naturlig forlængelse af mine erfaringer som kreativ direktør, siger Joachim Rosenstand og fortsætter:

- Jeg har altid lagt vægt på, at en kreativ direktør skal være en god inspirator og en involverende coach, der plejer sine medarbejdere frem for sig selv. Jeg skal ikke nødvendigvis være den bedste kreative – jeg vil derimod altid arbejde for, at folk omkring mig bliver de bedste.

Holder fast i branchen

Helt har Joachim Rosenstand dog ikke tænkt sig at slippe grebet i – og kontakten til – verden uden for studiecirklerne.

Dels driver han fortsat sin egen kreative konsulentvirksomhed STORYLAND, ligesom han holder fast i diverse bestyrelsesposter.

- Det er vigtigt for mig at have fingeren på pulsen blandt beslutningstagere i virksomhederne for at forstå deres skiftende udfordringer i en stadig mere kompleks marketingverden. Det vil være med til at gøre de studerende skarpere på, hvad der forventes, de skal kunne arbejde med, slutter Joachim Rosenstand, der tiltræder sin nye stilling til 1. juni.