Somme tider falder en guldklump ned en bureau-turban, og det er netop sket for Harbinger Public Relations, der som bekendt er en del af First Chair Group.

Det er den tidligere Chief Reputation Officer i Danfoss, Ole Daugbjerg, der 1. marts indtrådte i bestyrelsen, hvor han teamer op til Harbinger-direktøren Malene Jauer, og de to bureauejere Søren M. Kofoed og bestyrelsesformand Jens F. Kofoed.

Ud over Danfoss-fortiden er det Ole Daugbjergs 30 års erfaring fra det kommunikations-strategiske område, der gør ham attraktiv for bureauet. Han vil være arbejdende bestyrelsesmedlem og stå til rådighed med rådgivning af virksomhedsledere, når det gælder omdømme, samfundsansvar, PR og kommunikation.

– Jeg er utrolig glad for at få Ole Daugbjerg i bestyrelsen for Harbinger Public Relations. Ole har en enestående baggrund, viden og erfaring, som vi glæder os til at kunne tilbyde vores kunder i hele landet, siger adm. direktør i Harbinger Public Relations, Malene Munkebo Jauer.

Sandheden går aldrig af mode

Jens F. Kofoed, bestyrelsesformand i Harbinger og medstifter af First Chair Group, siger:

– Søren (Kofoed, red.) og jeg har kendt Ole, siden vi ansatte ham tilbage i 1989 til at opbygge ABC Public Relations i Jylland. Vi har altid holdt kontakten i de næsten 20 år, der er gået, siden han forlod os til fordel for Danfoss. Derfor er det en stor glæde at byde Ole velkommen tilbage. Dermed bliver ringen sluttet.

Hvad siger den nye mand selv? Først om kommunikations-verdenen generelt?

– Verden er overkommunikeret. Kildekritikken er svækket betragteligt. Derfor er det vigtigt, at vi fastholder autenticiteten og sandheden i det, vi kommunikerer på vegne af kunderne, siger Ole Daugbjerg.

– Det går ikke af mode, bare fordi vi får et hav af ekstra kanaler at kommunikere i. Tværtimod, kan man sige. Vi skal skrælle løget, så vi kommer ind til kernen af det, der er virksomheders dna, og det er dét, vi skal kommunikere sobert og ordentligt. Det skal vi gøre, før vi diskuterer, hvilke kanaler, der skal anvendes.

Og det mener du, er Harbingers løfte til markedet?

– Ja, det er jo drevne folk, der arbejder i bureauet, så vi har kompetencerne til at skrælle løget. Vi skal faktisk gå endnu videre. Vi skal være fundamentalistiske, når det drejer sig om sandhed og autenticiteten.

– Vi skal ikke bidrage med endnu mere spin, priming og framing – og heller ikke levere ”smarte” løsninger og løfter til kunderne. Quick fixes holder sjældent i længden, slutter Ole Daugbjerg.

Erfaring fra Sønderjysk Elitesport

Ole Daugbjerg er en erfaren herre, når det gælder organisations- og bestyrelsesarbejde. Han var således en af initiativtagerne til oprettelsen af Sønderjysk Elitesport og var i en årrække formand for bestyrelsen.

Han har tillige en fortid som direktør for Sønderborg Vækstråd, og han er fortsat aktiv som leder i Skandinaviens største golfgrossist, SportsBackup.

Men hans måske vigtigste ballast kommer fra konsulent- og bureauverdenen, idet han i over 11 år inden ansættelsen i Danfoss var direktør og managing partner i bureauet ABC Public Relations A/S (senere Hill & Knowlton, red.) sammen med Jens og Søren Kofoed, som nu står bag First Chair Group, der altså er ejere af Harbinger Public Relations.

Er nogen i tvivl, kan Harbinger oversættes til budbringer.