At de danske reklamebureauer er i kreativ topform, vidner resultater fra både danske og internationale awardshows om.

Mere end en fordobling af antallet af guld-statuetter blev det til ved Creative Circle Awards i maj, og ved VM i reklame i Cannes i juni nappede danske bureauer den største løve-flok nogensinde: 22 styk.

Og hvis der er nogen, der glæder sig over dén udvikling, så er det Creative Circle-formand Dorte Nielsen.

Hun var indtil for to år siden uddannelsesleder på DMJX, Kreativ Kommunikation, men har gennem det seneste par år helliget sig arbejdet med at sætte kreativ tænkning på dagsordenen i en bredere samfundsmæssig forstand. Fra folkeskole til direktionsgang.

­– De danske resultater på awardfronten i år har været helt enestående, og jeg er ikke i tvivl om, at de bl.a. skyldes flere års målrettet talentudvikling herhjemme. For ligesom man kan træne sine overarms-muskler, kan man også træne sin hjerne og dermed sin evne til at skabe ideer og innovative løsninger, siger Dorte Nielsen.

Bestseller på amazon.com

Sidste år udgav hun bogen ”The Secret of the Highly Creative Thinker”, der netop byder på metoder til at styrke den kreative tænkning – bl.a. baseret på den seneste viden om hjerneforskning – og i dag efterspørges hendes metoder over hele verden.

For selv om ”The Secret of the Highly Creative Thinker” måske ikke gav anledning til de store bølgeskvulp herhjemme, da den udkom sidste sommer, så har den vakt kæmpestor interesse uden for landets grænser.

Den strøg op som bestseller på Amazon.com, da den udkom, den benyttes i dag af uddannelsesinstitutioner fra USA over Japan og til Sydafrika, og netop nu er den ved at blive udgivet på yderligere seks sprog: I første omgang kinesisk, fransk og dansk – efterfulgt af japansk, spansk og russisk.

Og som ekstra bonus blev bogen fornylig optaget på det amerikanske business-medie Inc.'s online liste med titlen ”44 Favorite Books of High Achievers” – i selskab med værker af Malcolm Gladwell, Ernest Hemingway, Gary Vaynerchuck, Sheryl Sandberg, Simon Sinek og Richard Branson.

– Det er lidt overvældende, det indrømmer jeg, men jeg er selvfølgelig også utrolig glad og stolt over, at bogen er blevet så fornemt modtaget. Den bliver læst og studeret på tværs af lande, alder og fag, selv ingeniører og revisorer bruger den, så jeg synes, jeg er nået et skridt længere mod målet om at sætte kreativ tænkning på dagsordenen. Også uden for bureaubranchen, siger Dorte Nielsen.

Nu ringer de store brands

I dag får hun henvendelser fra virksomheder som Disney og Adobe, som vil vide mere om metoderne, hun bliver hyret ind som foredragsholder og underviser på ledelsesniveau, hun har etableret Center for Kreativ Tænkning i København, og hun arbejder aktivt på at få kreativ tænkning ind som et decideret fag i Folkeskolen.

Hvorfor Folkeskolen?

– Jamen, se dig omkring: Verden udvikler sig så hurtigt i dag, at hvis vores børn og unge skal kunne klare sig i fremtiden, så skal vores uddannelsessystem bidrage til at udvikle deres evner til kreativ tænkning. Vi skal reelt kunne klæde dem på til job, vi slet ikke kender i dag. Det kræver et opgør med vanetænkningen, og det kræver en målrettet indsats allerede fra skolestart.

Og de første skridt er allerede taget: På Mellervangskolen i Aalborg har man således sat kreativ tænkning på skoleskemaet som obligatorisk fag for alle elever fra 0. til 9. klasse. Med hjælp fra Dorte Nielsen.

Bakkes op af nyt center

Men hvordan adskiller din bog og dine metoder sig fra andre? Jeg mener, der findes jo masser af bøger om kreativitet derude, ikke?

– Jo, masser. Men det nye her er, at vi kobler viden om kreativitet med hjerneforskning, videnskab og den måde, mennesket tænker på. Mange kreative centre rundt om i andre lande er forskningsbaserede, men savner det praktiske element. Omvendt har vi herhjemme ikke haft tradition for at have hjerneforskning med i de kreative processer.

– Med ”The Secret of the Highly Creative Thinker” bevæger vi os i spændingsfeltet mellem videnskabelig baggrund og praktisk tilgang. Deri ligger forskellen, siger Dorte Nielsen, der har en Master of Science fra The International Center for Studies in Creativity, New York, hvor man har forsket i kreativitet i mere end 70 år.

Hun har i øvrigt også etableret et nyt center i København, Center for Kreativ Tænkning, med det erklærede og ambitiøse mål at ”højne kreativiteten på alle niveauer”.

I første omgang er centret målrettet det danske marked, selvom at der er flere internationale aktiviteter, og centret har fra starten en række danske og internationale kapaciteter til rådighed, herunder Gerard J. Puccio, professor og leder af The International Center for Studies in Creativity i New York, Sarah Thurber, der er Managing Partner i innovationsvirksomheden FourSight, Chicago, og medforfatter til ”The Secret of the Highly Creative Thinker” og danske Katrine Granholm, til daglig kreativ direktør på MediaCom Beyond Advertising i København og sammen med Dorte Nielsen forfatter til bl.a. Opgavebog for Kreative Tænkere.

Hemmeligheder...

Men når man kigger på al den internationale interesse, hvorfor har ”The Secret of the Highly Creative Thinker” så ikke ”larmet” mere i Danmark, end den har?

– Vi har vel egentligt gået lidt stille med dørene herhjemme, fordi vi vidste, at der skulle komme en dansk udgave af bogen, men når den nu kommer på dansk her til september, kunne jeg da godt forestille mig, at den vil skabe lidt mere opmærksomhed i en bredere målgruppe. Det håber jeg da.

Så det er med andre ord ikke kun ”the highly creative thinker”, der har holdt på nogle hemmeligheder – det har du også selv?

– Helt hemmeligt har det nu ikke været. I min tid på Kreativ Kommunikation på DMJX underviste jeg jo de studerende efter mange af de ideer og metoder, som siden blev til bøger.

– Og mange af mine studerende har jeg til min store glæde kunnet se med både danske og internationale priser i hånden – og efterfølgende spændende job. Men hvis du med hemmeligheder mener, at der ikke er så mange, der har talt om de metoder, jeg har arbejdet ud fra, så kan du da godt have ret, lyder det med et smil fra Dorte Nielsen.

Den danske udgave af ”The Secret of the Highly Creative Thinker” får på dansk titlen ”Den Kreative Tænkers Hemmelighed” og slippes løs med launch party den 1. september.

Bogen udkommer på Akademisk Forlag under forlagshuset Lindhardt og Ringhof, som 1. september også sender Dorte Nielsen og Katrine Granholms ”Creative Thinker’s Exercise Book” på gaden i en dansk version: ”Opgavebog for Kreative Tænkere”.

Dorte Nielsens tidligere bøger, herunder ”Idebogen” og ”Grundbog for Art Directors”, kommer fremover også på Lindhardt og Ringhof.