Den europæiske award-festival Eurobest har offentliggjort navnene på de 95 brancheprofiler, der udgør dette års juryer, og fra dansk side kan vi glæde os over at have to skarpe branchenavne med på listen.

Det drejer sig om Johanne Bruun Rasmussen, partner og kreativ direktør hos Hello Monday, og Robert Cerkez, kreativ direktør hos & Co.

Johanne Bruun Rasmussen er udvalgt til årets Design-jury, og Robert Cerkez sidder med i to kategori-juryer: Dels Promo & Activation og dels Glass - kategorien, der hylder culture-shifting creativity, og som i år har sin debut ved Eurobest.

Og de ser begge frem til at være en del af det jury-team, der skal bedømme årets indsendelser ved Eurobest - populært kaldet EM i reklame.

En ære - også for bureauet

- Først og fremmest er det jo en stor ære. Det betyder blandt andet, at jeg får mulighed for at bruge et par dage i selskab med nogle fantastisk dygtige kreative mennesker, og at vi sammen kan tale og vurdere design. Det er noget af det, jeg bedst kan lide ved juryarbejdet, siger Johanne Bruun Rasmussen og tilføjer:

- Måske er det også noget, der pynter på CV’et, men jeg står jo ikke og skal ud og lede efter nyt job, så mine ”karriere-moves” er meget lidt taktiske og rent lystdrevne.

Betyder det noget for Hello Monday som bureau-brand at få udpeget jurymedlemmer?

- Ja, helt sikkert. Også for Hello Monday er det en stor ære at være repræsenteret i Design-juryen - specielt til Eurobest, hvor kategorier og arbejde har en kæmpe spændvidde rent konceptuelt og visuelt: En bredde, som egentlig matcher meget godt med vores egen udvikling.

Hvordan det?

- Fra et fundament i digitale løsninger som under én paraply kunne kaldes “websites” - arbejder vi i dag meget bredere, og websites fylder kun samlet set 25 procent af, hvad vi laver. Digital branding fylder rigtigt meget for os sammen med digital produktudvikling og såkaldt "ideation" - hvor vi kommer med meget tidligere i processen, siger Johanne Bruun Rasmussen, der kalder det ”spot on” for hende at være med i netop Design-juryen:

- Jeg brænder for den alsidighed, design rummer som problemløsningsværktøj. Den alsidighed tror jeg i særdeleshed, man ser i Design-kategorien.

Ikke kun reflekterende

Hos & Co. glæder Robert Cerkez sig til også til jury-oplevelsen i London:

- For mig betyder det et par intensive og inspirerende dage. Jeg glæder mig til at møde de andre jurydeltagere i Promo & Activation og Glass og håber på nogle vilde diskussioner. Det glæder jeg mig ret meget til. Vinderne sidste år var utrolig gode, og jeg håber at standarden er lige så høj i år, siger han og tilføjer:

- Eurobest er så betydningsfuld en konkurrence, at den ikke kun er reflekterende: Det vindende arbejde sætter standarden for fremtiden. Så helt personligt glæder jeg mig til at påvirke, hvilket arbejde vi som branche kommer til at skele til de kommende år. Og så bliver det forhåbentlig også til en Guinness eller tre, lyder det med et smil fra Robert Cerkez.

Hvad tænker du, det betyder for & Co som bureau-brand?  

- Det betyder meget for os. Vi har arbejdet virkeligt hårdt de seneste år på at opnå international opmærksomhed.  Og vi er meget taknemmelige for, at vi som bureau er blevet inviteret. At jeg personligt sidder her i juryen, ved alle udelukkende skyldes en stor hold-indsats.  

Glass-kategorien har jo premiere ved Eurobest i år. Et par ord om netop denne kategori? 

- Jeg synes at det er en vigtig erkendelse, at Glass skal være en kategori for sig selv. Man arbejder på en anden bane, end den traditionelle reklame gør, og så er det i grunden ligegyldig, om afsenderen er kommerciel eller rendyrket velgørende. Det er en fornøjelse, rent menneskeligt, når grænsen mellem big business, NGO’er og velgørende organisationer pludselig ikke er så tydelig længere.

Noget at leve op til

Eurobest-priserne blev uddelt første gang i 1988, men det var først i 2008, at prisuddelingen fik et ”fysisk” awardshow.

Premiere-festivalen blev afholdt i Stockholm, siden har bl.a. Lissabon, Amsterdam, Hamburg og Rom lagt grund til den tre dage lange festival - og i år er det så London, der byder velkommen til festivalen, hvor der set med danske briller er noget at leve op til.

Sidste år hentede danske arbejder således 30 shortlister og ni priser med hjem fra Rom - og i 2015 blev det til 24 shortlister og 14 priser i Antwerpen. 

Årets Eurobest-festival løber af stablen i London fra 28.-30. november, og du kan læse meget mere om festivalen og se præsentationer af alle jurymedlemmerne her.