Målrettede reklamer virker som regel bedre end skud med spredehagl, og det samme gælder, når man skal markedsføre sig selv på jobmarkedet.

Det er baggrunden for en ny platform, headhunterportal.com, som har til formål at give jobsøgende kandidater mulighed for målrettet at få eksponeret sig selv og deres kompetencer over for relevante headhuntere.

Bag platformen står den tidligere Boliga-stifter og direktør, Tim Jensen og marketingplatformen Conyaks tidligere tekniske direktør, Jacques Sirot.

– I dag har personlig branding på arbejdsmarkedet ekstremt stor betydning. Det gælder om at sælge sig selv, men det er også vigtigt at gøre det på den rigtige måde. Og ligesom du ikke sælger ret mange produkter uden målrettet annoncering, så får du også sjældent fat i det rigtige job uden en målrettet indsats. Det er det, headhunterportal.com giver mulighed for, siger Tim Jensen.

Gennem det seneste år har folkene hos Headhunterportal brugt tid på manuelt at indeksere professionelle headhuntere og rekrutteringsspecialister – +400 i Danmark, +700 i Sverige og +2.800 i Storbritannien – i alt altså indtil videre omkring 4.000 styk.

– Og vi er slet ikke færdige endnu. Der kommer hele tiden nye til, siger Tim Jensen, der sammen med sin makker huserer i en stor Østerbro-lejlighed, sjovt nok i samme ejendom, hvor Boliga for 10 år siden også blev udviklet.

For alle brancher

Hans nye projekt fungerer som følger: Som jobsøgende opretter man en profil på sitet, og med udgangspunkt i de kompetenceområder man opgiver, finder systemet de rekrutteringsspecialister og headhuntere, der er relevante. 

Og når man som bruger har godkendt den liste over headhuntere, som systemet finder frem, er det blot at sige ”go”, og så pusher platformen ens profil ud til de valgte rekrutteringsvirksomheder.

Ifølge Tim Jensen kan platformen bruges af jobsøgende kandidater fra alle brancher:

– Men vi henvender os især til C-level, management, sales og specialister inden for et eller andet felt, også inden for medier, kommunikation og marketing. Vi kan da for sjov prøve at oprette dig selv som profil, siger han til denne signatur.

Lidt overraskende viser det sig, at hele 43 headhuntere har sammenfaldende speciale-områder som undertegnede. Hvis det altså var aktuelt.

Og skulle drømmene går i retning af udlandet, så er der pt. 15 interessante headhuntere alene i Leeds. Hvis det altså var aktuelt.

Bedre end LinkedIn

Men hvorfor kunne jeg ikke lige så godt lade mig finde på fx LinkedIn?

– Det kan du også, og det gør mange med succes, men da jeg selv havde forladt Boliga og skulle ud på jobmarkedet, fik jeg slet ikke det ud af LinkedIn, jeg havde regnet med. Så det var faktisk der, hele ideen til headhunterportal.com opstod, siger Tim Jensen.

Han tilføjer, at ens profil og personfølsomme oplysninger på platformen kun er tilgængelige for de headhuntere, man selv godkender: 

– På LinkedIn kan din chef og dine kolleger følge med, og derfor er der mange, der ikke føler sig trygge ved at benytte mediet til at lufte jobinteresser. Hos os kan ingen søge din profil, det er kun headhunterne, der får den, siger han og tilføjer:

– I modsætning til andre jobsites, får du som arbejdssøgende mulighed for at gøre dig målrettet synlig over for rekrutteringsspecialister, der arbejder inden for din branche, og som du ellers ville have svært ved at finde frem til.

Og behovet er der, mener Tim Jensen:

– Ifølge de beregninger, vi har foretaget i samarbejde med et antal danske headhuntere, så er der årligt 10.000-14.000 stillinger i spil herhjemme inden for de brancher og niveauer, vi taler om her. Men kun omkring 25 procent af disse job er offentlig tilgængelige.

Enkelte er da sure...

Set med headhunter-øjne leverer platformen nye muligheder i form af et værktøj, som reelt kan give dem ”gratis” forretning, fordi de kan komme i kontakt med kandidater, som de måske ellers ikke ville være kommet i kontakt med.

Så headhunterne er glade for det nye initiativ?

– Reaktionerne har faktisk været blandede. For ligesom, da vi med Boliga søgte at skabe transparens på boligmarkedet, var der jo også i starten en del ejendomsmæglere, der var sure. Men de fleste er positive, for de ved godt, at det er et ret uigennemsigtigt marked, så de dygtige har en interesse i transparens. 

Og headhunter Jens Hausgaard fra AIMS International Danmark, mener da også, at portalen er et godt værktøj:

– Det bidrager til et langt større felt af potentielle kandidater, og mindsker dermed den tid, vi potentielt ville skulle bruge på at searche. Dette resulterer i hurtigere og gode processer, som er til gavn for både mig og mine kunder, siger han.

Store ambitioner

Markedspotentialet er Tim Jensen ikke i tvivl om, og ambitionerne fejler ikke noget:

– Vi har jo markedsfordelen af at være first movere her. Vi launcher headhunterportal.com i Sverige pr. 1. oktober, og vi forventer at gå i gang på det britiske marked inden årets udgang, siger han og tilføjer, at der også er planer om at lancere i resten af Europa og siden i USA eller Asien. 

– Modellen er jo meget skalerbar, da behovet for at komme på headhunternes radar er præcis det samme i hver land, siger Tim Jensen.

Herhjemme er der allerede kunder i butikken, selv om portalen dårligt nok er helt ude af beta-tilstanden endnu, og den store lejlighed på Østerbro fortsat har masser af ledige pladser. 

Bl.a. har Tim Jensen indgået en samarbejdsaftale med Topdanmark, der betyder, at forsikringskunder, der køber lønsikring, får en profil på headhunterportal.com med i lønsikringsdækningen.

Og hvornår begynder I at tjene penge?

–  Vi regner med at nå break even om et halvt års tid. Og så tager vi fat på at udvide med nye markeder, ligesom vi hele tiden arbejder på at forbedre og udvikle vores produkt. Fx kommer vi også med et B2B produkt, hvor virksomhederne kan finde de rette headhuntere til at besætte de ønskede job, slutter Tim Jensen. 

Du kan oprette dig på headhunterportalen her.