Der var engang en redaktør. En rigtig redaktør. Sådan en, der udkom 30 gange årligt med godt 100 sider, og hvor rabatten var noget, der lå ved siden af landevejen.

Den redaktør var SEP … med det borgerlige navn Svend Erik Pedersen. Og han stod for udgivelsen af Dansk Reklame, forfaderen til Markedsføring. Nu fylder han 75 år, og vi skylder ham megen tak for indsatsen.

Uden SEP, ingen Markedsføring, som vi kender det blad, der i år fejrer 90 års fødselsdag.

Han blev i øvrigt ejer af Dansk Reklame, da han sammen med Carl W. Bærentzen etablerede Specialbladsforlaget a/s i 1977.

Dengang var Dansk Reklame en privat udgivelse, dog produceret i samarbejde med Dansk Markedsføringsforbund, det vi i dag kender som Dansk Markedsføring. SEP blev eneejer af Dansk Reklame i 1987, samme år han og bladet blev hædret med Anders Bording prisen, et af de finere hædersbeviser, uddelt af Danske Specialmedier.

Det kan jeg godt forstå …

SEP var først og fremmest journalist, lige fra fynboen fra Skamby begyndte som journalistelev på Frederikshavns avis som 17 årig. Via Politiken og Aktuelt endte han så som selvstændig med et utal af titler på CV’et.

– Man skal starte i øverste venstre hjørne, så kommer inspirationen, mens man arbejder, skrev hans kone Jutta, da SEP fyldte 50 år.

– Du er den, der aldrig har ventet på lejligheden. Du har skabt den, hver gang, lød fortsættelsen.

Humor?

Jutta siger det således:

– Jeg elsker dig.

– Det kan jeg godt forstå, svarede redaktøren med et smil i skægget. Præcision er en dyd, man ikke skal undervurdere. Man skal heller ikke rutte med ordene.

Her i huset huskes SEP som netop en præcis mand, idet præcisionen læner sig ind i det pertentlige. Når bladet blev lagt op på lysbordet, klippet og klistret færdigt, blev siderne båret op til redaktøren til godkendelse.

– Det billede skal flyttes her hen, lød til oftere end den glatte godkendelse. Ingen hævede stemmer, blot blev kulien sendt ned i kælderen igen, hvor layouteren flyttede rundt på billeder og tekst efter redaktørens anmodning.

Når man havde hostet cigarrøgen af sig. Et besøg på SEPs kontor betød, at man duftede så fint af krudtrøg, den krudt man så kunne bruge på at forbedre de petitesser, han også insisterede på.

Solgte Markedsføring for en krone

SEP er i øvrigt stadig aktiv i Dansk Markedsførings repræsentantskab, hvor han er æresmedlem. Aktiv er han også i GoldBizz, foreningen af voksne reklame-, media- og marketingfolk.

Trods de mange udgivelser, han drev frem og solgte videre, var Dansk Reklame hans favoritbarn. Det beviste han, da han solgte bladet til foreningen for en krone i 2002.

Spørger vi rundt i miljøet, lyder det samstemmende:

– SEP bevarede roen, når andre gik amok. Han samlede viden, ofte irriterende viden, men han udstillede ingen. Argumentationen var hans våben, kald det bare et potent værktøj, men han lagde sig ikke godvilligt, når han havde ret.

Rolig?

Til en julefrokost her i huset, lød en af opgaverne, at man skulle fremskaffe et halvt slips. Naturligvis blev SEPs klippet over og lagt ind i konkurrencen. SEP hverken sagde eller blinkede med øjenbrynet.

Efter det festlige indslag hentede han sin halvdel tilbage og fik en af damerne til at sy slipset sammen. Det bar han så med stolthed siden. Det kalder vi ”rolig”.

Til kamp mod korruptionen

SEP blandede sig et utal af steder. Blandt andet sad han med i den danske afdeling af Transparency International, foreningen der bekæmper korruption. Han var også aktiv i ”Pensionister uden Grænser”, der ikke bekæmper noget som helst.

Kære SEP, må du få mange flere gode år sammen med Jutta, og vi forsøger så godt vi formår at drive bladet Markedsføring videre. Vi må ikke længere ryge cigarer på kontoret, hvilket formentlig er årsagen til, at lydniveauet er steget en anelse.

Vi begynder også i øverste venstre hjørne, men i den digitale tid er der desværre ikke længere et nederste højre hjørne. Agendaen er uendelig, det er visdommen desværre ikke, men vi håber ikke, vi har misøgtet dit barn Markedsføring.

Tillykke på dagen.