Mediabureauerne vil være kreative, digitalbureauerne vil være strateger og reklamebureauerne vil være det hele og lidt til.

Jens Winther vil bare være Winther’s, altså sig selv og sin egen, og det har han villet og efterlevet i 29 år. Ikke dårligt i et marked, hvor alle slås med alle – og en del stræber efter det de ikke er.

– Man må pippe med det næb, man har, siger Jens Winther, der for år tilbage fik dette skudsmål af Jan Duckert, en af hans nære venner:

– Jens har det som humlebien. Han aner ikke, at han ikke kan flyve, derfor gør han det så glimrende, mod bedre vidende.

Når gode venner taler ud

Hvem har brug for fjender, når man har den slags venner i baghånden. Men selv om Jens Winther er en én-mands-tour-de-force har han jo kunder, der kvitterer for indsatsen:

– Jeg har arbejdet sammen med Jens Winther i snart 11 år. Jeg kom fra. Netto, hvor jeg havde samarbejdet med mange dygtige marketingfolk, og jeg var ikke så vild med den kampagne, som REMA 1000 kørte, så den stoppede jeg som det første. Det var starten på et mangeårigt og spændende samarbejde, siger Anders Rene Jensen, indkøbsdirektør og prisvindende marketingmand hos REMA 1000.

– Både Jens og jeg skulle lære hinanden at kende og vores måder at arbejde sammen på. Jeg har min helt egen og nogle gange lidt kontroversielle måde at tænke og arbejde på, og det kræver folk, som kan være fleksible, og som er klar til at tænke ud af boksen og gøre tingene på en anden måde end den traditionelle.

– Og det har Jens Winther formået. Jens er god til at forstå de tanker og ideer, som jeg nogle gange kommer med. De er ofte mærkelige og skæve, men Jens formår ofte at tolke på det og komme tilbage med brugbare kampagner og materialer.

Små bureauer rykker hurtigt

– Jeg foretrækker personligt at arbejde med mindre og agile bureauer, som er klar til at rykke hurtigt. Som vi altid siger i REMA 1000: ”det er ikke de store, som slår de små – det er de hurtige, som slår de langsomme” – og det er Winther’s i stand til.

– Samtidig er det også vigtigt og ofte altafgørende, at man har en god kemi, og det har vi altid haft. Jens er en rar og tænksom person, som også tænker på de mennesker, som står bag.

– Det har været 11 spændende og sjove år, hvor vi sammen har opnået resultater, som ingen troede muligt på et meget hårdt og konkurrencepræget marked – og Jens Winther og hans folk har en stor aktie i vores succes.

Det er da en meget fint skudsmål af en enfant terrible i branchen, der har – pardon my French – taget røven på langt større kæder.

Stærk analyse og kreativitet

Og så har Jens Winther også arbejdet med politisk kommunikation:

– Jeg har nu igennem flere år og et par folketingsvalgkampe arbejdet sammen med Jens Winther. Jeg er fuld af beundring hans evne til at analysere den opgave, der skal løses, og den kreativitet han viser, når hans analyse og kreativitet omsættes til en konkret kampagne, siger Claus Hjort Frederiksen, finansminister.

– Det har ført til valgkampagner, der er lagt mærke til, for mig, og som har bidraget til at øge mit stemmetal. Jens’ kreativitet og hans evne til at løse opgaven indenfor en fastlagt  økonomisk ramme har været vigtig for mig. Så jeg vil også bruge ham næste gang, slutter altså Claus Hjort med et fast blik på udgiftssiden.

Man kan smile ved tanken om, at en del bureauer i disse år sadler om og går til markedet med et mindre udbud end de plejede at gøre. Og som en amerikansk reklameguru sagde for nylig:

– Hvis jeg skulle starte et nyt bureau, ville jeg skabe et lille. ”Agile is King”, siger de derovre, og det samme har Jens Winther praktiseret. Tillykke til manden, der stadig har snuden i den relevante del af reklame-kulturen. Må det blive til endnu 29 år.