Årets M List er på gaden, og i år er der 82 (42 pct.) med fra bureauerne, 80 (41 pct.) fra annoncørerne og 34 (17 pct.) fra medierne, herunder mediabureauerne.

Ser vi på kønsfordelingen, er der 40 kvinder (20 pct.) og 156 mænd (80 pct.) i bogen over de dygtigste danske marketers.

Er det godt nok og udtryk for den rigtige fordeling?

– En bog som the M List kan vel aldrig blive optimal? Der er da sikkert dygtige mennesker, vi har overset, men det har hjulpet os, at folk kan indstille sig selv eller andre dygtige kolleger til årets udgave, siger Pia Tandrup, CEO for Ogilvy Danmark og med i the Advisory Board, der suverænt beslutter, hvem der skal med i the M List.

Og kønsfordelingen?

– Vi har da lyttet til kritikken sidste år, og det er formentlig også derfor, at Dorthe (Bjerregaard-Knudsen fra JP/Politikens Hus, red.) og jeg er blevet bedt om at træde ind i the Advisory Board, men vi kommer ikke til at fremme en køns- eller en anden form for kvotering.

– Jeg ville være meget ked af det, hvis jeg fik mistanken om, at jeg var en del af M List, fordi jeg er kvinde. Vi udvælger på baggrund af de udvælgelseskriterier, der foreligger, og som dybest set handler om kvaliteten af indsatsen hen over året, slutter Pia Tandrup.

Dynamisk øjebliksbillede af markedet

Vi spørger en anden fra Advisory Board, hvad han tænker om årets udgave?

– The M list har heldigvis udviklet sig i version 2.0. Der er profiler, der har skiftet spor, vokset ud af listen, eller hvor der er andre profiler, der simpelthen har gjort det bedre, siger Thomas Wahl, direktør i Dansk Markedsføring.

– Jeg er derfor meget tilfreds med, at der er sket en større udskiftning på årets liste. Kun 120 er gengangere, men husk på, at det er vort årets Advisory Board, der i sidste ende bedømmer og udvælger de dygtigste marketers. 

– Hvis M listen ikke er dynamisk OG et øjebliksbillede af, hvem der gør det godt i branchen netop nu, bliver den uinteressant. Jeg syntes, at årets M liste er en stærk liste, og glæder mig til at lancere en række tiltag, der understøtter formålet om at være det mest ambitiøse netværk for marketing professionelle, slutter Thomas Wahl. 

I krydsfeltet mellem værdier og købmandsskab

En af de solide marketers i bogen sætter ansvarlighed og købmandsskab højest. Det er Anders René Jensen, indkøbs- og marketingchef i Rema 1000-kæden, der i øvrigt ligger nr. 2 på YouGovs brand-index efter Lego:

– Vi opererer i krydsfeltet mellem holdninger og godt købmandsskab. Forbrugerne skal have tillid til os, og det kræver, at vi har værdier, der matcher vore kunders, og sælger varerne til den rigtige pris, siger Anders René Jensen blandt andet.

Hør hele hans opfordring til marketers herunder og se i øvrigt, om du selv er med på the M List her.