Kravene til den moderne marketer er vokset voldsomt de seneste år. CMO’erne skal være kundernes ambassadører inde i virksomheden – kald det bare for Djævlens Advokat – de skal have gennemslagskraft i direktionen, og så skal de have en dyb data- og forretningsforståelse.

En marketingansvarlig, der som tidligere blot var et appendiks til organisationen, og som producerede farvelagte brochurer og fine film, er en saga blot.

– De fem CMO-profiler i årets felt forstår alle at imødekomme og tackle udfordringerne i en ny marketingvirkelighed, hvor digitaliseringen og de øgede muligheder og krav, det stiller dem, selvfølgelig fylder meget, siger Klaus Markholt-Hansen fra headhunterfirmet Holm Marcher & Co.

Han skal interviewe de fem udvalgte kandidater og fremlægge resultaterne for juryen, der løfter sløret for valget den 26. Januar 2018, når the M List også offentliggøres.

Her er juryen og de fem nominerede:

Den jury, der træffer det endelige valg, er:

  • Jakob Bernhard Knudsen, adm. direktør i Arla Denmark.
  • Morten Boye, CMO i Carlsberg.
  • Dorte Wimmer, Client Director i Retail Institute Scandinavia.
  • Tore Pein, CMO i Kayak.
  • Jeanette Fangel, koncerndirektør for kommunikation og marketing i Danske Bank.
  • Natascha Schøtt, marketingdirektør i SAS Institute.
  • Thomas Wahl, adm. direktør i Dansk Markedsføring.
  • Pia Fuglsang Bach, Berlingske Business.

Og nu til det vigtigste. De fem nominerede i år er:

  • Johan Bisgaard Larsen, Head of Regional Marketing Europe, Norwegian.
  • Karen Bender, E-commerce & Marketing Director, Københavns Lufthavne.
  • Mads Jensen, CCO, Søstrene Grene.
  • Mette Johansen, marketing- og innovationsdirektør, Orkla Foods Danmark.
  • Morten Bach Jensen, Group Vice President, Group Marketing & Sales Development, Grundfos.

Gode idéer skal også realiseres

Klaus Markholt-Hansen siger:

– Marketing disciplinerne forandrer sig i lyntempo, og de fem CMO’er har blik for og vilje til at være visionære og se fremad. De er nytænkende og forandrende på en facon, hvor de ikke blot udvikler nye idéer, men også tør realisere dem, siger han.

Årets CMO-pris blev stiftet i 2015 af Berlingske Business for at synliggøre de bedste profiler i et fag underlagt store forandringer. I år har Berlingske indledt et samarbejde med Dansk Markedsføring, der står bag The M List, der nu er adgangsbillet for at blive nomineret til Årets CMO. M-Listen er Dansk Markedsførings årlige hyldest til de bedste og mest visionære fagfolk.

Direktør i Dansk Markedsføring, Thomas Wahl, siger:

– Der er ingen tvivl om, at vi med samarbejdet med Berlingske styrker opmærksomheden omkring marketing, og selve lanceringsarrangementet vil også få glæde af det stærke partnerskab, slutter han.

Du kan læse mere om arrangementet, hvor Årets CMO 2018 kåres, og the M List lanceres her.