Efter mere end 20 års erfaring med marketing i store internationale, etablerede koncerner, heriblandt som marketingdirektør for Maersk Line, står danske Heidi Lindegaard nu over for en helt anden udfordring:

Hun skal være med til at bygge noget nyt op, da hun er nyudnævnt global CMO for Cogniance. Det er en design- og teknologiudviklings-virksomhed med rødder i Silicon Valley, som er grundlagt af den danske serieiværksætter og mobilpioner Juha Christensen.

Cogniance opererer i spændingsfeltet mellem det, som reklame- og designbureauerne laver, og det management- og produktudviklings-konsulenter foretager sig.

Altså er Cogniance en slags fødselshjælper for gode ideer, da virksomhedens designere, ingeniører og branding-eksperter arbejder tæt sammen med kunderne om at skabe (co-create) slagkraftige tech-produkter, services og brands.

Vil engagere sig i omverdenen

Der er også tale om et selskab, som – helt i tidens ånd – har ambitioner om at være mere end blot en virksomhed, der leverer digitale produkter og services.

- Verden ændrer sig radikalt lige nu. Teknologi bliver demokratiseret, og langt den største del af den arbejdende befolkning vil have digitale job. Automatisering og friktionsfri forsyningskæder vil ændre radikalt på den måde, vi producerer, tænker, arbejder, uddanner os - og fungerer som individer og borgere, siger Michael Shraybman, der er CEO for Cogniance.

- Cogniances opgave er bidrage til, at forandringerne kommer alle til gavn i samfundet. Det kræver en virksomhed, der evner og tør engagere sig i sin omverden, og derfor har vi ansat Heidi, fortsætter han.

København bliver marketing-knudepunkt

Cogniance er for nylig rykket ind i nye kontorer i hjertet af København for at opbygge en europæisk organisation.

Kontoret i København skal, ifølge Michael Shraybman, være knudepunktet for et slagkraftigt marketing-set-up, der skal forløse virksomhedens vækstpotentiale i både Europa og Nordamerika og tiltrække de bedste kræfter:

- Vores dagsorden kræver de bedste hjerner. De skal tænke anderledes og have ambitionen om at gøre en afgørende forskel i deres eget og andre menneskers liv, siger Michael Shraybman.

Heidi Lindegaard ser frem til at komme i arbejdstøjet, og efter ledende marketingstillinger i Mærsk Line, IBM og CGI (tidligere Logica) er rollen ikke ny for hende. 

Klar til oprustning i København

Til gengæld er spillepladen son nævnt ændret, da hun har bevæget sig fra etablerede, internationale koncerner til en entreprenørdrevet udfordrer, der vil gå langt for at bevare iværksættervirksomhedens energi og hastighed:

- Cogniance har et enormt potentiale. Selvom det er en ung virksomhed, har man allerede i dag mere end 500 ansatte globalt og en referenceliste med mere end 500 projekter, der blandt andet tæller Velux, Continental og Xerox, siger hun.

- Det er med andre ord et meget stabilt fundament, som jeg skal bygge videre på, og det glæder jeg mig meget til at komme i gang med, slutter Heidi Lindegaard.

Cogniance har i dag salg og marketing placeret på kontoret i København, og i løbet af de næste 12 måneder forventer man at fordoble antallet af ansatte samt tilføje en design-enhed som del af det lokale kompetence-team.