Der findes masser af rutinerede kræfter i den danske design- og reklamebranche, og en af dem er Christian Baun, der hidtil har designet logoer for omkring 300 virksomheder.

I øjeblikket arbejder han endda på to nye håndfulde af slagsen. Det foregår dog ikke som tidligere i regi af et bureau – senest GREYworks, hvor han stoppede som Art Director i april efter det, han selv betegner som syv gode år – men på egen hånd.

Før det havde Christian Baun været 23 år på andre bureauer, heriblandt Tactica, Lysholm og Republica.

Altså 30 år i bureaubranchen. Hvorfor gik du solo?

- Jeg stoppede for at hellige mig grafisk design med speciale i logodesign, og det fortryder jeg bestemt ikke, fortæller Christian Baun, der som nævnt allerede har fået masser af kunder i butikken.

Og hvad med økonomien?

- Jeg er p.t. ved at designe logoer for 10 virksomheder, og alle har betalt halvdelen upfront, altså inden jeg gik i gang, så jeg klager ikke, siger Christian Baun, der sandsynligvis er en af de danske Art Directors, der har designet flest logoer.

Han frygter ikke, at hans soloridt ender som en fiasko på et marked, der ellers er domineret af store reklame- og designbureauer såsom Kontrapunkt, Designit og GREYworks.

- Jeg dukker mig ikke i forhold til de store bureauer. Og jeg kan se en tendens til, at flere store virksomheder vælger små designere som mig frem for de store, og det er jo positivt, vurderer Christian Baun, der i øvrigt har høstet masser af hæder for sine logoer gennem tiderne med forskellige internationale awards.

Elsker awards og logoer

Det er bl.a. blevet til guld ved bl.a. Brands of The World Logo Award, bronze ved International Creative Media Award (ICMA) og hædrende omtale ved International Design Awards (IDA).

Og Christian Baun, der ikke lægger skjul på, at han elsker at designe logoer, er i det hele taget vild med internationale awards.

Og ikke mindst at være en del af de juryer, der uddeler priser til verdens bedste på feltet. Derfor glæder han sig også over at sidde med i tre sådanne juryer i år.

Det gælder A'design Award (der blev afholdt i Milano i juni), ICMA (der afholdes i Düsseldorf til oktober) og som noget nyt WOLDA (Worldwide Logo Design Annual), der er blevet ”genoplivet” efter seks års pause og afholdes i New York til september.

- Det er lige mig, da awarden kun omhandler logoer og business stationary. Den bakkes samtidig op af over 100 design-organisationer fra hele verden, så den er i allerhøjeste grad blåstemplet, siger Christian Baun, der ser frem til jurymødet i New York den 22. september.

- Det bliver så fedt. Og jeg vil da opfordre danskere til at sende ind. Der er deadline lige om lidt, last last last deadline er 14. september.

Har vi danskere en chance?

- Ja, bestemt. Der er sindssygt mange dygtige folk, der designer logoer i Danmark. Så der er gode muligheder, og jeg ville selvfølgelig blive pivstolt, hvis jeg skulle udskrive awards til danske bureauer, Art Directors eller grafiske designere, slutter Christian Baun.