Et stærkt fokus på genre og cinematisk storytelling har i stigende grad fået udenlandske bureauer og brands til at få øje på den danske New Land-instruktør Tore Frandsen.

Han har instrueret for brands som Netflix, Olympus, Nokia, Shell, LEGO og Coca- Cola, vundet et hav af priser – herunder tre Clio Awards for filmen ”The Oracle” for Sennheiser -  og blandt hans seneste film finder man to tyske produktioner i samarbejde med de to prisbelønnede bureauer Jung von Matt og Heimat.

Begge projekter har især været kendetegnet ved stor tillid fra både annoncør og bureau, og det er vigtigt, siger Tore Frandsen:

- Når jeg kigger tilbage på de første år at mit instruktørvirke, er min erfaring, at de bedste film bliver skabt i tæt samarbejde med både annoncør og bureau baseret på en høj grad af gensidig tillid og arbejdsrum. Og hvor vi hver især får plads til at gøre det, vi er bedst til. Det er enormt inspirerende, siger han.

De to tyske projekter er henholdsvis filmen Time Machine for den tyske sygekasse TK, og filmen Happy Ending for håndværker-organisationen Handwerk.de.

Følelser og tillid

Om førstnævnte fortæller Tore Frandsen: 

- Oplægget fra bureauet Jung von Matt gav mig en fed mulighed for at udvikle mine kompetencer i kategorien – emotionel storytelling. Jeg får mange humor-boards, da det er en genre, jeg har gjort mig meget i. Men her havde vi at gøre med en meget følsom historie og et emne, der berører mange mennesker: En dreng, der finder ud af at hans far har kræft, så det skulle selvfølgelig behandles respektfuldt.

Filmen for Handwerk.de i samarbejde med bureauet Heimat i Berlin, er i en anden genre:

- Det er måske lidt mere i den boldgade, hvor jeg føler mig virkelig hjemme. Men igen: Kunden og de kreative på Heimat Berlin havde 100 procent tillid til mine kompetencer til at løse denne film og fulgte kun med på sidelinjen. Det kan mærkes på den færdige film, at vi i stedet for at diskutere små detaljer kunne bruge tiden på at gøre skuespillet, lyset og kameraturen ekstra lækker, siger Tore Frandsen og tilføjer:

- De to projekter har været kendetegnet af, at processen omkring dem begge har været en god kombination af tæt samarbejde og gensidig tillid. Det synes jeg har givet en høj kvalitet og et troværdigt univers.

Dansk mod efterlyses

Du arbejder i stigende grad i udlandet, men hvad med danske projekter?

- jamen, jeg elsker at lave projekter i Danmark og har her i 2017 måske haft travlere end nogensinde - også herhjemme. Men jeg nyder at komme ud og prøve kræfter internationalt. Der er ofte lidt mere plads i budgettet til at skabe det gode håndværk. Af samme grund oplever jeg også, at der er mod på høje, kreative ambitioner samt en fortællelyst, som herhjemme nogle gange har tendens til at drukne i tests og animatics, som skal eksekveres 1 til 1.

For lidt helikopterperspektiv?

- De projekter, hvor der diskuteres, om statisten skal have grønne eller gule bukser på, ender sjældent med at blive projekter, der skiller sig ud og vækker opmærksomhed. Fokus er bare det forkerte sted. Jeg mener, at vi herhjemme bør fokusere mere på at sætte os op i helikopteren og være lidt mere modige i stedet for at gå rundt med en lup og finde fejl, når vi laver film.

Du kan se de to omtalte film, der instrueret af Tore Frandsen, herunder.

Happy Ending

Time Machine