Tilbage i år 2000 var danske Framfab med helt fremme i skoene på den globale scene, og det digitale designbureau hev en af de meget sjældne Grand Prix’er hjem til Danmark ved VM i reklame, Cannes Lions, med et site for nikefootball.

Med på det kreative hold bag dette var Robert Thomsen, der siden har finpudset færdighederne ud i digital produktudvikling, UX design, branding og storytelling i danske bureauer som Kunde & Co – hvor han hjalp med til at etablere den digitale afdeling – og hos Creuna som Joint Creative Director.

Derfra gik turen videre til London, hvor han atter kom til at arbejde med Nike i det hotte digitale bureau AKQA – der købte danske DIS/PLAY tidligere på året – som Creative Director.

Her havde han bl.a. en stor finger med i spillet omkring udviklingen og lanceringen af Nike+ Kinect Training. Et projekt, der i øvrigt vandt guld og sølv ved Cannes Lions i 2013 og et hav af andre priser det år.

Fra København til Portland

Nu er Robert Thomsen så blevet headhuntet til en stilling som Senior Creative Director hos Nike.

Det betyder, at han har skiftet København ud med Nikes hjemby, Portland i USA, da han de seneste år har været en del af det kreative digitale bureau Spring/Summer, som Robert Thomsen kom til i 2014 og blev én af de to Creative Directors .

I begyndelsen af indeværende år blev han partner.

- Jeg har været superglad for min tid hos Spring/Summer, det har været spændende at hjælpe med at udvikle bureauet sammen med de øvrige partnere.

- Det er et stærkt team. Jeg glæder mig til at følge dem, og jeg ønsker dem alt held og lykke, lyder det fra Robert Thomsen, der allerede er i fuld gang med sit nye virke.

Han var ikke i tvivl om, at han skulle slå til, da Nike henvendte sig, selvom han ikke var på udkig efter et nyt job.

- Den unikke mulighed for at komme ind hos Nike i en senior rolle var svær at modstå. Jeg har meget historie med Nike igennem min karriere, og jeg er en stor fan af brandet, siger Robert Thomsen, der især lægger vægt på, at Nike er en virksomhed, der er drevet af design og innovation.

- Vores CEO er skodesigner. Det er i sig selv meget inspirerede og motiverende som designer og kreativ, fortsætter han.

Det digitale Nike

Hos den amerikanske sportsgigant bliver Robert Thomsen en del af teamet Nike Digital Design.

- Vores team består af ca. 60 designere og producere som udtænker og designer alle vores digitale oplevelser, produkter og platforme, såsom Nike.com, Nike løbe-appen, Sneakers-appen osv., som alle er en stor del af vores forretning og brand.

- Digital bliver ved med at være et kæmpe fokus for Nike. Dette team er bygget op over de sidste par år for at have et stærkt internt team, som kan imødekomme vores kunder på en hurtig, personlig og mere direkte måde igennem digital. Jeg indgår i ledelsen for denne gruppe som Senior Creative Director, slutter Robert Thomsen.

Hos Spring/Summer ærgrer Pelle Martin, stifter, partner og kreativ direktør, sig over Robert Thomsens exit.

- Det er en fantastisk mulighed for ham. For os er det selvfølgelig ærgerligt, men timingen var fin med hensyn til at få afsluttet projekter og startet nye op, siger han.

Pelle Martin kan også fortælle, at bureauet ikke leder efter en direkte afløser for Robert Thomsen, men har en række åbne stillinger, som er tilpasset de kunder, Spring/Summer arbejder med nu.

- Vi har vundet en stribe drømmekunder over sommeren og introduceret en ny måde at arbejde på internt, som er ved at få fodfæste. Jeg ønsker Robert Thomsen alt mulig held og lykke hos Nike, og  jeg mener, at vi står godt rustet til fremtiden med det hold, vi har nu, siger Pelle Martin.