Bortset fra det bedste resultat i 10 år – et overskud på 1 mio. kr. – stærke medier og +90 afviklede kurser og arrangementer i 2017, var den betydelige udskiftning af bestyrelsen det mest interessante på årets generalforsamling i Dansk Markedsføring.

Den nye formand blev Pernille Wendel Mehl, adm. direktør i Danske Lotteri Spil, og hun afløser advokat Christian Scherfig, der faldt for 6-års reglen (jfr § 7.1).

Han blev naturligvis hyldet for sin indsats de seneste år, der begyndte med en forening på afgrundens rand, men i dag har en egenkapital på 2,8 mio. kr. og en fornem drift.

Også Bjarne Spellerberg, medstifter af Boye & Spellerberg, faldt for ”aldersgrænsen”, men han fortsætter med at lægge sin energi i repræsentantskabet. Spellerberg brænder ganske enkelt for foreningen.

Ny næstformand i bestyrelsen er Dorte Tandrup, VP Marketing & Communication i MTG TV, og de nyvalgte i bestyrelsen er Charlotte Wandorf, partner hos Implement, Peter Boris Kreilgaard, Head Of Marketing i Coop.dk og Jesper Brunhøj Olsen, Industry Head, Facebook.

Trods en lille sivning i medlemstallet vedtog generalforsamlingen at hæve standardkontingentet fra 2.195 kr. til 2.495 kr., og det digitale medlemskab fra 1.395 kr. til 1.495. kr.

Investeringer i medlemmer, medier og IT

Hvorfor dog det, når der er en million kroner på bundlinjen:

– Vi er en forening og skal ikke kun måles på en større eller mindre bundlinje, men på den værdi, vi leverer til medlemmerne. Og der er tre områder, hvor vi har brug for investeringer, siger Pernille Wendel Mehl, den nyvalgte bestyrelsesformand.

– Indtil nu har fokus været på at forbedre økonomien, og det er lykkedes. Nu skal vi ud i vækstsporet, hvor det er sjovere at være, end i et defensivt arbejde med at trimme og konsolidere foreningen.

Og de tre områder er?

– Vi vil udvikle en stærkere redaktionel profil, hvilket kræver flere ressourcer, vi skal styrke vores faglighed, så vi leverer endnu bedre kurser og arrangementer, og det kræver betydelige investeringer – også i IT. Samlet set skal medlemmerne opleve, at de får mere værdi for kontingentet. Vi laver ikke overskud for overskuddets skyld.

Verdens fedeste fællesskab

Hvorfor orker du at arbejde for en lille forening som os?

– Jeg har været medlem siden 1992, hvor jeg gik ind på Handelshøjskolen og tog medlemsbladet. Siden dengang har jeg ment, at foreningen var stedet for mennesker, der interesserer sig for forretningsudvikling, markedsføring og kommerciel kommunikation.

Hold da op?

– Jeg mener oprigtigt, at Dansk Markedsføring har en berettigelse … sat på spidsen er det en del af mit hjerteblod. Derfor vil jeg også gerne involvere repræsentantskabet i bestyrelsens overvejelser, så vi bruger de enorme erfaringer, der også ligger der.

Hjerteblod?

– Det er verdens fedeste fælleskab, og det agter jeg at fortælle ikke mindst de unge, jeg møder. Her får de direkte adgang til dygtige marketers, og det er unægtelig lettere at mingle med de dygtigste og mest inspirerende til arrangementer, end det er at samle mod til at ringe til et reklamebureau eller en virksomhed og spørge, om de har tid til at mødes, slutter Pernille Wendel Mehl.

Fokus er ikke længere 12 måneder

Thomas Wahl, direktøren, fik naturligvis også klapsalver, fordi foreningen næsten fordoblede bundlinjen fra små 600.000 kroner i 2016 til lidt over en million i 2017. Toplinjen er vokset med en halv million til 18,9 mio. kr., men for tre år siden omsatte foreningen blot for 15 mio. kr.

Sideløbende er det lykkes for direktøren at hæve egenkapitalen med to mio. kr. over to år, så Dansk Markedsføring i dag har 2,8 mio. kr. i banken. 

– Dermed er der ressourcer til, at vi nu forfølger den 3-benede strategi, Pernille nævner. Og som også Christian Scherfig er enig i og bidrog til at lægge fundamentet til, nemlig at vi er i stand til at tænke fremad og ikke bare overleve i 12 måneder.

– Det er jo en fornøjelse at være i offensiven – i stedet for at kæmpe sig op ad bakke, slutter Thomas Wahl.

Den nye bestyrelse ser nu således ud:

Pernille Wendel Mehl, formand, Dorte Tandrup, næstformand, Eva Lundgren, Sebastian Franck, Peter Boris Kreilgaard, Charlotte Wandorf og Jesper Brunhøj Olsen.

Ud af bestyrelsen er gået Christine Jelved, chef for Porsche Danmark, Bjarne Spellerberg og Christian Scherfig. Der var mødt godt 20 til generalforsamlingen.