Hos produktionsselskabet New Land, der har kontorer i Stockholm og København, sætter man en ære i at lade sine tilknyttede instruktører dyrke egne projekter ved siden af de reklamefilm, der er levebrødet.

Det nyder fx den unge reklamefilm- og musikvideo-instruktør Jeppe Kolstrup, der er repræsenteret i Tyskland hos Bears Calling, hos Riff Raff i London og altså New Land i Skandinavien, godt af.

Han har nemlig sideløbende med de kommercielle opgaver – det seneste år er det bl.a. blevet til reklamefilm for B&O Play og Google – dyrket passionsprojekter, som har vakt opsigt i udlandet.

Det gælder kortfilmen Tropical Island og en film om Den Kongelige Ballet: A stage is just a state of mind.

Tropical Island blev skudt på 35mm film i Canada, og det er en personlig film, der handler om de overvejelser unge gør sig, når 30’erne pludselig banker på døren.

Hvornår er det tid til at få børn, villa og vovse? Og skal man i det hele taget have det?

Udvalgt af Vimeo

Filmen blev fx Staff Picked på sitet Vimeo, hvor den i skrivende stund er set mere end 450.000 gange.

Ud over Vimeo er den blevet delt på en række udenlandske medier: Not Just A Label, Director's Notes, Shots, Booooooom.tv og mange flere.

Senest er filmen blevet shortlistet til dette års Berlin Fashion Film Festival i kategorien “Best Personal Work”.

Instruktørernes seneste film, A Stage Is Just A State Of Mind, blev til i tæt samarbejde med Det Kongelige Teater, og den er koreograferet af Nikolaj Hübbe.

Filmen er p.t. blevet hædret med Video Of The Day - VOTD.tv, og på Director's Library.

Nye kunder og kreativ energi

Hos New Land er man rigtig godt tilfreds med al den opmærksomhed, disse passions-film fører med sig.

- Vi investerer i at producere projekter, som kan være med til at etablere de instruktører, vi tror på, og som vi har taget under vores kreative vinger, siger Nadja Nørgaard, der er Executive Producer hos New Land

- Projekter som ballet-filmen giver vores talenter eksponering og taletid online, men vi oplever også en stigende efterspørgsel på deres arbejde fra kunderne, fortsætter hun.

For Jeppe Kolstrup selv giver passions-projekterne masser af positive effekter:

- Det er dejligt, at de projekter, jeg har lagt så vanvittigt meget energi i, bliver taget så godt imod og anerkendes af udenlandske medier og branchefolk. Det har allerede nu ledt til større udenlandske projekter, siger han.

- Men for mig personligt er det også sindssygt vigtigt at lave de her projekter for at få afløb for en masse kreativ energi. Desuden er det med til at forstærke og definere mig som instruktør, slutter Jeppe Kolstrup, der i øvrigt også er aktuel med en ny musikvideo til Mads Langers seneste single, All the times, Sometimes.

Den kan du se her: