- Hva’ laver du, Luffe?

- Det er Flemming den bonderøv, nu ka’ han ik’ gang installere en computer selv længere.

Kan du genkende ordvekslingen mellem de to L’Easy-reklamefigurer Sjanne og Luffe, hører du formentlig til den del af befolkningen, der af og til udsættes for radioreklamer - i bilen, derhjemme eller på jobbet.

Men vi kan jo egentlig ikke lide dem, vel? Radioreklamerne?

- Næh. Vi er ikke særlig vilde med dem. Men hvad nu hvis vi kunne lave underholdende og relevante radioreklamer, som lytterne rent faktisk godt gad at lytte til. Det vil være godt for de kommercielle radiostationers lyttertal - og det vil være godt for annoncørerne, siger Palle Bo - Danmarks mest prisvindende radioreklame-producent med bl.a. en finaleplads i Cannes, en Creative Circle Award - og hele fem Prix Radio-trofæer siden 2010 på hylderne.

I dag driver han produktionsselskabet og konsulentvirksomheden Radioguru, og så har han netop udgivet bogen: ”Guide til bedre radioreklamer”. Årsag: Der er alt for mange dårlige reklamer i dansk radio, og det er en skam, for det kunne så let gøres bedre. Eller som han siger:

- God radioreklame kan underholde, bevæge og ikke mindst sælge produkter og slå et navn fast. Dårlig radioreklame kan ikke en skid udover at irritere lytterne.

Humor og TRP-køb

Med mere end 30 års radioerfaring i bagagen, deler Palle Bo i den nye bog ud af sin viden om, hvordan man udvikler bedre radioreklamer. Reklamer, der er værd at lytte til, og som skaber resultater.

Han henvender sig med bogen dels til konsulenterne på radiostationen, der skal rådgive kunderne - dels til de kreative, der skriver og producerer radioreklamer - og dels til annoncørerne, der gerne vil være klogere på, hvordan radio giver bedre effekt.

- Bogen er ment som inspiration og også som opslagsværk til de mennesker, der arbejder med, og gerne vil arbejde med radioreklamer, siger Palle Bo.

Ud over masser af gode råd om længde, budskaber, humor, brug af musik, TRP-køb og bedre frekvens, indeholder bogen mere end 65 eksempler på radioreklamer.

I eksemplerne er replikkerne skrevet helt ud, inklusive location-forklaringer og beskrivelse af lydeffekter (”bildør smækker”) - og for hver af de beskrevne reklamespots er trykt en QR-kode, så man kan scanne og lytte til spottet.

Og så kommer bogen i øvrigt også som lydbog inden for en måneds tid.

The best is yet to come

Palle Bo er oprindelig uddannet på bureau som reklametegner, men har gennem næsten 30 år primært dyrket sin passion for at lave radio. Både på DR og en række lokalstationer, men med reklamerne har det i høj grad været ”learning by doing”.

- Ja, jeg må da indrømme, at jeg gerne selv ville have haft bogen i hånden for 30 år siden, siger han.

Har du en favorit-radioreklame?

- Faktisk har jeg mange. Men især en reklame fra 1992 for St. Louis Symphony Orchestra er jeg begejstret for: I den fortælles om Beethovens musikalske liv, og om hvordan hans hørelse blev dårligere og dårligere. Og om at han - da han skrev sin sidst symfoni - ikke selv kunne høre lydene af klaveret, han spillede på. Sloganet lyder: A rare opportunity to hear all nine, considering that Beethoven only heard eight.

Og den bedste du selv har lavet?

- Den har jeg ikke lavet endnu. Jeg har lovet mig selv, at jeg hele tiden skal blive bedre til mit håndværk og hvert år lave bedre radioreklamer end året før. 

En af måderne, hvorpå Palle Bo henter inspiration, er ved at rejse, og i de kommende 3-4 år har han faktisk planlagt at rejse jorden rundt - samtidig med at han fortsat producerer radioreklamer for danske annoncører.

- Jeg bliver digital nomade – eller ”Radiovagabond”, som jeg kalder det, og jeg tror på, at det gør mig mere kreativ.

Det med at rejse rundt er dog ikke helt fremmed for ham: For ud over at drive produktionsselskabet Radioguru har Palle Bo i en årrække holdt foredrag og workshops om kreativitet og radioreklamer for radiofolk, reklamebureauer og annoncører i Danmark og rundt omkring i verden.

Indtil nu har han fx undervist i England, Holland, Grønland, Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Rusland, Indien, Iran, Irak og Sydafrika.

Du kan læse meget mere om bogen her - og om Radioguru her - og lytte til et par af hans egne spots herunder.

Storcenter Nord - julen 2015

AJ Produkter - november 2015