Det var ikke overraskende, at Morten Bach Jensen blev hædret som Årets CMO. Det systematiske arbejde med Grundfos’ B2B-kommunikation er i særklasse, både nationalt og globalt.

Men det er bestemt ikke en snorlige karrierevej, Årets CMO har driblet sig igennem. Som det er sagt om andre professioner, så kan håndværk føre til hvad-som-helst, bare man stopper i tide.

Derfor er det indledende spørgsmål til Morten Bach Jensen ganske enkelt: Hvorfor begyndte du dit professionelle liv som svejser?

– Jeg havde svært ved at sidde stille, og så har jeg altid været optaget af at skabe noget, man kan se og mærke, siger Morten Bach Jensen, Group Vice President, Group Marketing & Sales Development, Grundfos.

– Det kan man, når man står på havnen i Esbjerg i minus 10 graders kulde og svejser i en skidtfisk Kutter. Man kan også mærke det som ind i fanden i ens knogler og muskler, og det gir anledning til at reflektere over, at det ikke er det, man skal hele livet.

Enhver kan blive ingeniør

Sæt lidt flere ord på?

– Jeg tænker, at det med først at lave noget, og så prøve at forstå det bagefter er en god måde at bevæge sig fremad. Det er vist det man kalder Agile-Innovation-Prototyping-DigitalNewWorld ”way of doing things” i dag.

Det lyder som det, enhver svejser i en Skidfisk Kutter siger til sig selv hver dag?

– Det er det nu nok næppe. Men jeg var så heldig at have forældre, der lod mig prøve, det jeg havde umiddelbart lyst til. Min far, der var Ingeniør og før det faglært Møllebygger – ligesom min farfar i øvrigt – sagde altid: ”Enhver (idiot, red.) kan blive ingeniør, men det er de færreste, der kan blive gode håndværkere …”

Hvad har du taget med dig ind i marketing fra den gang?

– To ting. At det hele ligger i eksekveringen. En håndværker bedømmer vi jo primært på det, hun skaber. En håndværker kan ikke gemme sig i ”snak”. Og det andet er, at det ofte gælder om at komme i gang og få hamret det første søm i. Lad være med at tro, at man kan diskutere sig til rette upfront. Kom i gang.

Vi skal være digitale ninjaer

Hvis du kigger på marketing 2018 og endnu længere frem, hvad er så de 2-3 vigtigste problemstillinger, en CMO og dermed virksomheden skal holde snor i?

– Jeg kommer formentlig til at sige det samme, som mange af mine kollegaer, men det gør det ikke mindre vigtigt, fortsætter Morten Bach Jensen.

Lad os bare høre det alligevel.

– Hvis du ikke har et stærk WHY, har du det svært som marketer. Hos Grundfos arbejder vi for at gøre en forskel på verdens Vand- og Klimaagenda, og det er vigtigt og værd at fortælle sine børnebørn om, når man skal gøre mandtal. Marketers skal være WHY-fanatikere og sørge for, at virksomheden starter med det.

– Digitalisering medfører hastighed og gennemsigtighed, der kan være svært at følge med, hvis man ikke forstår tingene i dybden og giver det første prioritet. Alle medarbejdere bliver nødt til at være digitale ninjaer og håndværkere. Og det haster helt vildt!

– Endelig bør marketing holde op med at lide af mindreværd. Kig bredt på hele kundeoplevelsen, og tag nu noget ansvar for dælen, slutter Morten Bach Jensen.

Globale markedsledere

At begynde med et WHY er jo sagt af en del andre, bl.a. Simon Sinek, men det gør jo ikke mantraet mindre relevant. Og Grundfos er vel en af de danske virksomheder, der mest konsekvent kigger på forretningsudviklingen med et blik på en betydelig global problematik.

Der er 600 millioner mennesker på kloden, der ikke har adgang til rent vand. Bruger man de nyeste Grundfos-pumper, er det muligt at reducere verdens el-forbrug med 5 pct. En utopi måske, men der er jo en grund til, at folkene i Bjerringbro er globale markedsledere, ikke sandt?

Morten Bach Jensen har bestemt sin andel af ansvaret for den retning og rejse, Grundfos er på. Og når man samtidig gør sig umage, og eksekverer på 1,2 millioner kunder og har 150.000 touchpoints til dem, kommer læringen som svejser i Esbjerg til sin ret.

Sømmet skal slås helt ind til marven for at holde tingene effektivt på plads. Men har han så forstået den digitale transformation?

Ja, mon ikke. I en B2B-virkelighed er 80 pct. af kundeinteraktionerne digitale, og samtidig var kundeloyaliteten i 2017 den højeste i virksomhedens historie.

Årets CMO er en hæder, Berlingske Business har skabt med SAS Institute som partner. Prisen uddeles fra i år i et samarbejde mellem Berlingske Business og Dansk Markedsføring.