Når dygtige iværksættere herhjemme forsøger at rejse penge til at realisere deres geniale forretningsidé, så kan det godt være et flerårigt projekt.

Sådan er det sjældent i London, Europas reklamehovedstad, hvor koncentrationen af nye spændende starts-ups i Martech-kategorien er så høj, at man skulle tro, man befandt sig i Silicon Valley.

- Tempoet er vanvittigt højt. Det vrimler bl.a. med App/Tech-start-ups, der på ugebasis rejser risikovillig kapital, fortæller Palle Diederichsen.

Det skyldes bl.a. nærheden til den globale finansverdens store og små spillere, der huserer i Londons berømte finansdistrikt, forklarer Diederichsen, som rejste til London i begyndelsen af 2014, kort efter at være blevet udnævnt til ny topchef i MediaCom Beyond Advertisings EMEA-region.

Hvordan tegner fremtiden sig for marketing lige nu set fra London?

- Der er to megatrends, som dominerer. Det ene er video – stort set alt vil blive fortalt ved hjælp af levende billeder om få år – og så hele RTB/bidding-tankegangen, siger han og understeger, at rigtigt meget god markedsføring fremadrettet kommer til at handle om evnen til at ramme meget specifikke målgrupper.

Glem massebudskaber

- I dag ser vi stadig masser af kommerciel, digital kommunikation, der er fyldt med generiske massebudskaber, som alle vist godt ved, der ikke flytter noget som helst. Det er i fuld gang med at ændre sig i takt med, at vi bliver skarpere til at levere fleksible budskaber.

Det må du uddybe?

- Teknologien gør det stadig enklere at ramme helt præcist med kommunikationen. Et eksempel på denne trend kunne være den digitale forlængelse af Coca-Colas berømte ”navne-på-flaske”-kampagne, hvor man skræddersyede budskaber baseret på navnene på flaskerne. Vi har kun set de første spæde skridt af den slags personlige budskaber, og det bliver langt mere raffineret fremadrettet.

Det lyder som om alle marketingfolk skal lære sig at kode?

- Der er ingen tvivl om, at tech kommer til at spille en endnu større rolle fremadrettet, men det samme gør kreativt arbejde. Tænk bare på alt det content, der skal udvikles for at komme i mål med personaliseret markedsføring, der vel at mærke giver mening.

Dygtige købmænd

Palle Diederichsen fortæller, at London virker som en magnet på marketingtalenter fra hele verden. Ikke blot er stort set alle reklamebureauer, der er er værd at skrive hjem om, massivt til stede i Englands hovedstad, ligesom en perlerække af branchens bedste uddannelser har til huse i byen.

Det kunne måske afskrække danske talenter fra at rejse til London for at dygtiggøre sig af ren og skær præstationsangst, men man skal ikke lade sig afskrække af det tårnhøje niveau.

-  Danskerne er foran på point i London. Danmark betragtes stadig som et lille, idyllisk og ufarligt land, så vi er ikke udsat for de samme historisk begrundede forbehold, som bl.a. tyskere og franskmænd møder.

- Og så betragtes vi – hvad enten vi er os det bevidste eller ej – som dygtige købmænd, der ikke blot tænker på kreativitet for kreativitetens skyld, men hele tiden skeler til, om det, man har gang i, nu også batter på bundlinjen. Det er et stort plus.

Et møde med Shane Smith

Så det er bare om at komme af sted?

- Ja, hvis man vel at mærke er fagligt stærk og åben for nye impulser. På grund af bl.a. vores design og krimiserier er det oven i købet hipt at være scandicool.

Som et eksempel på fordelen ved at være scandicool i den globale reklamebranche i dag, fremhæver han et møde med direktør og medstifter af fremadstormende Vice, Shane Smith, ved en privat middag i Cannes. Så snart Shane Smith hørte, at Palle Diederichsen var fra København, talte og diskuterede de i timevis.

- Det var lidt intimiderende, men jeg behøvede nærmest ikke sige noget, da han hørte, jeg var fra København, siger Palle Diederichsen, der i øvrigt betragter London som et rigtigt fedt sted at opholde sig.

- Her er alt gennemsyret af det multikulturelle, hvilket jeg også mener, der smitter af på reklamebranchen. Der er en åbenhed over for nye tendenser og muligheder, som jeg savnede, da jeg boede i Danmark, slutter den danske MediaCom-topchef.

Du kan i øvrigt høre meget mere og møde Palle Diederichsen den 6. september, når IAA Denmark holder konferencen ”Made in Denmark – danske marketingfolk med international succes” på Børsen i København. Læs mere her.