Enhver virksomhed taler om at sætte kunden i centrum. Men gør de nu også det? Det er jo ikke let at have alle disse moderne krakilere inde i butikken.

De vil jo noget. De siger konstant ”What’s in it for me”. Troløse er de også. Så hvad kan vi egentlig gøre med og for dem?

Usertribe har skabt en lille ”manual”, en hands-on tilgang til kunderne ved at samtale med 10 af landets førende eksperter inden for UX, konverterings-optimering og strategi. Det er der kommet en e-bog ud af.

Her kan vi bl.a. læse:

– Kan kunden ikke se logikken i din kommunikation, så er den ikke logisk. Med kunde-inddragelse sikrer du dig, at dine udviklingsressourcer bruges rigtigt. Du kan pejle, hvornår du finder guld. Og du undgår at smide guldet fra dig igen, mener Jens Winther Kristensen fra UXspecialisten.

– Gå i dine kunders sko, sov i deres seng og drøm deres drømme. Undgå forudfattede meninger, så studer, lyt og se, inden du beslutter noget, inden du udvikler noget. Diskutér dine indtryk med nogen, du ikke kender. Kom uden for de cirkler, hvor alle er enige med alle, siger Thomas Snitker, partner i Usertribe.

De to indspark er blot fra to af de 10 folk i ebogen. Men hvorfor går Usertribe ind i den slags?

– Det er et velkendt fænomen, at der bliver lavet stribevis af projekter, som egentlig ikke skulle være lavet, ikke bliver lavet på den rigtige måde eller ikke lanceret korrekt, og derfor ikke skaber den tiltænkte værdi for hverken virksomheden eller dens kunder, fortæller Jonas Alexandersson, direktør og medstifter af Usertribe.

– Når virksomhederne skyder forbi målet, er det stort set altid, fordi de ikke er tilstrækkeligt kundeorienterede. Vi vil gerne inspirere til nye måder at skabe værdi gennem kundeinddragelse på, så flere projekter rammer skiven i fremtiden, slutter Jonas Alexandersen.

E-bogen kan downloades gratis her.