Lige før jul kunne Katrine Jo Madsen og Clara Prior-Knock – i deres egenskab af fagansvarlige – præsentere en ny kreativ uddannelse, Tekstlinjen, målrettet bureaubranchen. Og de to har tilsyneladende ikke brugt jul og nytår på at koble af, men i høj grad på at finpudse opbygningen.

Således kan duoen nu præsentere ikke blot en undervisningsplan, men en række gæstelærere, som effektivt og awardvindende har demonstreret deres eget talent, og nu er klar til at uddanne nye talenter i at blive bedre til at skrive – for som Katrine Jo Madsen siger:

- Det allerbedste, vi kan gøre for vores branche, er at dele den viden, vi har. Vi bliver allesammen bedre ved at hjælpe hinanden –  og give det, vi har lært, videre til næste generation. Det er mantraet for os – og det bliver så fedt at se det udfolde sig, for Tekstlinjen er skabt på baggrund af et reelt behov og en masse lyst.

Om selve undervisningsplanen siger Clara Prior-Knock:

- Tekstlinjen fokuserer på håndværk, og derfor har det været vigtigt for os at skyde efter stjernerne – eller håndværkerne, som de hedder i vores verden. Og vi har været virkelig heldige at få gaflet nogle af dem, der er blandt de dygtigste. De skal blandt andet undervise i moduler som ”Værktøj & Teknik” og ”Håndværk” – to discipliner, der fylder rigtig meget.

Fra Duus til Munter

Der er lagt op til i alt 35 gæstelærere på Tekstlinjen – og når man kigger på et udvalg af dem og deres meritter, er der tyngde at hente i den nye uddannelse:

- James Godfrey, kreativ direktør CP+B. Var forinden involveret i bl.a. Do It For Denmark (Robert/Boisen & Like-minded) og The DNA Journey (&Co.).

- Maja Nyvang Christensen, forfatter, retoriker og journalist ved Radio24syv.

- Johan Køhler, senior tekstforfatter og partner på &Co./NoA. Har slået sine folder hos Partners og Saatchi & Saatchi – og på en del awardscener, bl.a. Creative Circle, Eurobest, Cannes.

- Jørn Duus, en af landets mest kendte tekstforfattere. Kreativ direktør i først Nielsen, Mikkelsen & Duus, siden DDB og Bates. Ekspert i Kender du typen? 1994-2000.

- Peter Metcalfe, kreativ direktør i The Unicorn. Netop vendt hjem fra Paris, hvor han har været i en årrække som Associate Creative Director hos Ogilvy.

- Claus Skytte, tidligere tekstforfatter hos bl.a. Grey og Courage. Stiftede We Love People sammen med Peter Stenbæk. Forfatter til flere bøger om deleøkonomi.

- Dorte Nielsen, Leder af Center for Kreativ Tænkning. Master of Science in Creative Studies, State University of New York. Tidligere uddannelsesleder på Kreativ Kommunikation, DMJX.

- Thomas Fabricius, kreativ direktør på Nord DDB. tidligere kreativ dirrektør på Bates Y&R og på Nørgård Mikkelsen KBH.

- Peter Andreas, konceptudvikler, tekstforfatter, underviser og meningsdanner.

- Thomas Falkenberg, Better Call Falkenberg. Tidligere tekstforfatter på bl.a. BBDO og Partners. Har været involveret i bl.a. Det ta’r kun 5 minutter (Fakta) og Bussen (Midttrafik).

- Marie Louise Munter, Selvstændig (Missword), bestyrelsesmedlem, tekstforfatter og foredragsholder.

- Will Rust, Executive Creative Director, Ogilvy Danmark.

Stand-up og poesi

De fagansvarlige har lagt kræfter i at sammensætte programmet, så deltagerne kommer omkring alt fra retorik, grammatik og sprogpsykologi videre til fænomenologi - for så at glide over i de mange forskellige kilder til inspiration som stand-up og poesi.

- Det er alt sammen ting, som kan ende i pay off og konceptsætninger, overskrifter og long copy, siger Clara Prior-Knock og suppleres af Katrine Jo Madsen:

- Uddannelsesprogrammet strækker sig over fem måneder, med to undervisningsaftener pr. uge. Det vil være en god blanding af præsentationer og hands-on skriveøvelser med feedback. Vi skal skrive oppe på den store klinge gennem tv-øvelser, strategiske argumenter og manifester – og lære om at skrive målrettet til de enkelte medier.

Og de to fagansvarlige har selv meritterne i orden: Katrine Jo Madsen er Associate Creative Director hos Ogilvy, og før det var hun hos UncleGrey og TBWA i Paris. Clara Prior-Knock er Senior Kreativ på DDB.

Begge har vundet priser ved bl.a. Creative Circle, Cannes Lions, Eurobest og IPA Effectiveness, og begge har fungeret som jurymedlem ved en række awards.

Undervisningsplanerne er udarbejdet på baggrund af research fra idéfolkene og stifterne af Tekstlinjen, Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig, som også står bag Reklamelinjen.

Brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation lægger på tirsdag, den 16. januar, lokaler til en infoaften om Tekstlinjen, der har første undervisningsdag mandag den 12. februar.

Du kan læse meget mere på Tekstlinjens nye hjemmeside, hvor der også er åbent for tilmelding frem til slutningen af januar.