Personligt eksperimenterer han med bl.a. elektronisk musik og bjergbestigning for at holde sin egen kreativitet skarp. Og det skal man som CEO, mener Bolia-direktør Lars Lyse, der i næste uge taler ved konferencen Creativity World Forum 2017, der for første gang nogensinde har Danmark som legeplads.

- Hvis man skal sikre, at en kreativ kultur trives i en virksomhed, skal det komme fra oven. Hvis jeg ikke selv lever og ånder for kreativitet, kan jeg ikke motivere og tilskynde andre til at gøre det, og hvis man som topchef ikke forstår det, forsvinder kreativiteten, siger Lars Lyse og tilføjer:

- Jeg troede i mange år, at CEO’ens rolle kun handlede om at skabe overskud, sørge for at maskinerne virker og at folk møder til tiden. Jeg havde aldrig tænkt, at kreativitet var noget, andre tog sig af. Men i dag er det den vigtigste del af mit job. Det har taget mig mange år at lære, men for mig står C’et i CEO i dag for ”creativity”.

Ned med forhindringerne

Lars Lyse og Bolia har gennem årene gjort sig bemærket med stribevis af kreative tiltag – også i prisvindende kampagnesammenhæng, hvor bureauet UncleGrey i en årrække har været fast partner.

Så sent som i sidste uge markerede parterne sig endnu en gang ved det prestigefulde awardshow Euro Effies, der hylder kommerciel kommunikation, der også leverer dokumenteret effekt.

Og for ham handler kreativitet i høj grad om at fjerne forhindringer:

- Kreativitet skaber forandring, og fungerer som brændstof, siger Lars Lyse, som personligt har brugt bl.a. elektronisk musik og bjergbestigning til at udfordre sin egen kreative side.

Fx dyrkede han masser af musik i gymnasiet, hvor han bl.a. var DJ, men da han blev ældre, og karrieren tog fart, blev musikken droppet igen – indtil fornylig:

- Jeg mødes med en række forskellige mennesker, der dyrker elektronisk musik. Vi mødes en fire-fem gange om året og laver de vildeste ting med musikken: Det er fantastisk at være en del af en gruppe, der deler dan samme energi, siger Lars Lyse.

Bjergene skabte forandring

Men det er ikke kun musikken, der har bidraget til at styrke Lars Lyses kreative side – også bjergbestigning, som han kastede sig over for 10 år siden, har åbnet nye døre:

- Jeg har arbejdet mig igennem verdens ni højeste punkter, og jeg havde faktisk ingen erfaring, da jeg startede, men blev inspireret af de mennesker, der kunne. Det er også en af de sjove ting ved kreativitet: Den inspirerer. Den kan få dig til at tænke ”Gad vide, om jeg kan gøre dette her”. Og så er der kun to muligheder – du kan gøre det, eller du kan lægge dig til at dø uden nogensinde at finde ud af, om du kunne, siger Lars Lyse.

For ham har bjergbestigningen været en øjenåbner af de helt store i forhold til, hvad menneskekroppen kan holde til:

- Bjergbestigning rummer masser af lidelser og kræver udholdenhed. Dagevis hvos man fryser og føler sig syg, men når du står på toppen, åbner det døren til nye rum i dit sind, hvor følelsen af virkelig at være i live er intens, siger Lars Lyse og tilføjer:

- Og netop den indre forandring har jeg forsøgt at tage med ind i Bolia. Følelsen af, at der ikke findes nogen grænser. Kan du nå dertil, er alt muligt. Og på den måde kan man også sige, at kreativitet handler om at fjerne forhindringer. Kreativitet skaber forandring og virker fuldstændig som brændstof.

Første gang i Danmark

Og netop dét synspunkt deler Bolia-direktøren formentlig med rigtig mange af de kreative og innovative hjerne fra hele verden , der i næste uge flokkes i Aarhus til den store internationale konference Creativity World Forum.

Lars Lyse er selv keynote på konferencen og får selskab på scenen af bl.a. designguruen Stefan Sagmeister, Tom Kelley, grundlæggeren af Ideo, Googles Executive Creative Director, Steve Vranakis, Vivienne Ming, neuroscientist og iværksætter, sci-fi kunstner, filminstruktør og krops-arkitekt Lucy McRae.

Og fra de hjemlige breddegrader bl.a. Zentropa-ikonet Peter Aalbæk, hjerneforsker Peter Lund Madsen, Vice-direktør Frederik Andersen og Lego-koncernens Creative Director Ulrik Feldskov Juul.

Creativity World Forum holdes for første gang nogensinde på dansk grund og Aarhus er vært i sin egenskab af europæisk kulturhovedstad.

Festlighederne løber over to dage - den 1. og den 2. novmeber - og der ventes gæster fra over 20 forskellige lande.

Jobbet som konferenciers varetages af Creative Circle-formand Dorte Nielsen og radio24syv-chef Mads Brügger – og du kan læse meget mere om konferencen og de mange spændende indslag her , hvor det også er muligt at købe adgang til konferencen.