En af landets tungeste, digitale marketingprofiler, Martin Stockfleth Larsen, har fundet nye græsgange, efter han tidligere på året forlod posten som CMO hos det danske adtech-firma Adform.

Her stod han i fem et halvt år i spidsen for virksomhedens marketing, og han forlader Adform med en god fornemmelse i maven efter at have været med til at flytte firmaet fra en primært dansk forretning med 80 ansatte til en global marketingvirksomhed med 800 medarbejdere.

I samme periode voksede marketingafdelingen fra to til 27 personer, der arbejdede tæt sammen på tværs af seks lande og med alle marketing- og kommunikations-discipliner.

- Jeg er meget stolt af det, mit team og jeg opnåede i fællesskab, da der er meget få danske og europæiske virksomheder, der har gjort det samme. Og endnu færre på så kort tid, siger Martin Stockfleth Larsen, der iøvrigt er en del af årets M list.

Hvorfor forlod du Adform?

- Det har sine omkostninger at arbejde i så højt et tempo, og jeg begyndte at tænke mere og mere over, hvad mit næste karriereskridt skulle være. Så da jeg blev tilbudt jobbet som CCO (Chief Commercial Officer, red.) i Saxo.com, sagde jeg ja tak, siger Martin Stockfleth Larsen.

Hos Adform har Louise Kloster – tidligere marketingdirektør for Microsoft – overtaget de fleste af Martin Stockfleth Larsens opgaver som Director of Marketing, mens resten er overdraget til Jay Stevens, CRO i Adform.

Hos Saxo.com, hvor du i øvrigt får minimum 10 pct. i rabat som medlem af Dansk Markedsføring, er man for længst begyndt at rykke på den digitale marketingfront og arbejder bl.a. meget systematisk med data om de besøgendes adfærd, så umiddelbart ligner det et ganske godt match?

- Det mener jeg bestemt, det er. Saxo.com er kommet et stykke af vejen med automatisering, så de besøgende får en endnu bedre oplevelse, når de besøger os, siger Martin Stockfleth Larsen, der imidlertid peger på, at der også er plads til forbedring.

- Jeg kommer ikke til at opgradere vores bureausamarbejder. Tværtimod. Kernen i god marketing og forretningsudvikling anno 2017 er kontrol over egne kundedata, så en af mine vigtigste opgaver bliver at flytte en stor del af vores marketing inhouse og dermed bevare fuld kontrol over egne data.

- Jeg vil mene, man skal bruge bureauer, hvor de er bedst og det er på den strategiske del. Her kan man så håndplukke de rigtige ressourser alt efter opgaven, siger Martin Stockfleth Larsen.

Skal Saxo ud over landets grænser?

- Det kan sagtens tænkes, men det er ikke hovedprioriteten på den korte bane, men med den helt rigtige differentiering vil jeg mene, at der er masser af lavthængende frugter at høste, når man tænker på den digitale kunderejse, der er alfa og omega i moderne marketing, slutter Martin Stockfleth Larsen, der er begyndt i sit nye job.