Videomarkedsføring er et marked med enormt potentiale, lyder det fra alle sider, og nu satser danske TwentyThree for alvor på at indfri det.

TwentyThrees platform giver virksomheder mulighed for at publicere, styre og måle videomarkedsføring på samme detaljeniveau som med annoncer på Google og Facebook, og nu er tiden kommet til at sætte endnu mere fart på det amerikanske eventyr.

Det skal ske i kraft af en kredit på 15 mio. kroner fra henholdsvis en europæisk fond og en bank – en ramme, der ifølge virksomhedens ene stifter, serieiværksætteren Thomas Madsen-Mygdal, svarer til en klassisk ventureinvestering på 60 millioner, fordi firmaet allerede løber rundt.

Twentythree har tidligere sagt nej til ventureinvesteringer for i stedet selv at finansiere væksten og være profitable fra starten, og selv om man er vokset 800 procent i USA i 2017, skal der nu endnu mere fart på

– Vi har netop fået en samlet låneramme på 15 millioner kroner for at sætte fart på væksten i USA, hvor vi har indgået partnerskab med HubSpot som det første ud af en række kommende partnerskaber. Vi vil gerne ansætte fem mennesker hver måned, hvis vi kan nå at finde de rigtige, siger Thomas Madsen-Mygdal, som stiftede selskabet sammen med CTO Steffen Fagerström Christensen i 2006.

Potentialet er stort

At der er tale om et lån og ikke venturekapital, hvor TwentyThree skal afgive ejerandele, understreger styrken i virksomheden, siger Thomas Madsen-Mygdal:

- Vi har vist en anden vej end bare at rejse venturekapital. Andre startups i samme stadie ville måske få tilført 60 millioner i venturekapital, fordi man typisk bruger mange flere penge end man får i kassen. Men vi kan strække pengene meget længere, fordi virksomheden løber rundt.

Thomas Madsen-Mygdal var tidlig investor og bestyrelsesformand i Podio, der siden blev solgt til Citrix.

Denne gang mener han, at potentialet er endnu større:

– Jeg vil bygge noget langtidsholdbart med fokus på kunder og medarbejdere, og være med til at vinde dette marked. Vi er mindst på niveau med Podio, da det blev solgt: Vi har flere medarbejdere og tjener flere penge, siger serieiværksætteren.

Har kun tre konkurrenter

TwentyThree har det seneste år håndteret 1,5 millioner videoer med 1,7 milliarder visninger og har tracket 650 millioner afspilninger, og Thomas Madsen-Mygdal mener, at marketingfolket fortsat tænker for traditionelt:

- Virksomhedernes marketingafdelinger lægger stadig deres videoer på Youtube, men det giver ikke mulighed for tracking og leadscoring. De skaber ikke direkte leads med videoerne, hvilket de ville forvente af deres anden online markedsføring, siger han og peger på, at Twentythree giver mulighed for at analysere video på mange andre parametre end viste minutter:

Virksomhederne kan således integrere videoerne med deres øvrige marketingsystemer, styre videoerne på tværs af alle sociale medier og mere direkte skabe potentielle kunder – leads – til salget.

Og konkurrenterne er der ikke mange af, mener Thomas Madsen-Mygdal:

- Vi har kun tre seriøse konkurrenter, Vidyard, Wistia, and Brightcove, og der er måske 2,5 procent af virksomhederne i markedet, der bruger en platform, så markedet er enormt og behovet er enormt. Det er nærmest en brændende platform for marketingafdelingerne verden over: De bliver i stigende grad mødt med krav om at dokumentere effekten af online video, og det leverer vi.