Der er rift om unge kreative talenter fra Danmark.

Enkelte bureauer herhjemme har i en årrække været kendt for at håndplukke de dygtigste kreative studerende, ofte allerede inden de står med eksamenspapirerne i hånden - men nu blander også de store udenlandske bureauer sig i flokken af talentjægere.

Således har det højtprofilerede og massivt prisvindende London-bureau adam&eveDDB netop hentet to unge danske talenter, Simone Wärme og Jeppe Vidstrup, ind som nyt kreativt team.

Strengt taget har de to befundet sig i London siden januar, eftersom de har været i praktik på bureauet, men nu er der skrevet under på en ”rigtig” kontrakt, og det første job med eget skrivebord er hjemme.

Og de to unge danskere var ikke i tvivl, da muligheden opstod:

- London som by har aldrig stået øverst på vores liste, men det har adam&eve til gengæld. Så da Richard Brim (Chief Creative Officer på adam&eveDDB) ringede, sagde vi pænt ”ja tak” og pakkede vores ting med det samme, og vi er virkelig glade for at være her, siger Simone Wärme og tilføjer:

- Det går hurtigt, og man skal løbe stærkt for at følge med, men det betyder også, at vi lærer sindssygt meget, hvilket er det vigtigste for os lige nu.

Verdens bedste bureau

Og hvis nogen skulle være i tvivl, så er adam&eveDDB pt. verdens bedste reklamebureau - i hvert fald ifølge Warc, The Gunn Report og Ad Age.

Det er bureauet bag de legendariske, prisvindende John Lewis julereklamer, herunder Buster The Boxer og Monty’s Christmas.

Dertil kommer de succesfulde Harvey Nichols-kampagner, som fx Cannes-vinderne Shoplifters og Sorry, I spent it on myself,  Skittles-kampagnen Give the Rainbow, samt stribevis af succes-kampagner for bl.a. Volkswagen, Google og H&M.

Og de to unge danskere glæder sig naturligvis, men mener bestemt også selv, de har noget at komme med: 

- Vi er omringet af over 60 dygtige kreative, hvoraf de fleste kan spytte en prisvindende reklamefilm ud i søvne, så vi glæder os selvfølgelig til at lære af dem. Men også til at byde ind med noget af det, som vi er gode til, siger Jeppe Vidstrup og fortsætter:

- Selvom der ikke er ret langt herover, er vi alligevel skolet lidt anderledes, og har måske en lidt mere utraditionel tilgang til reklame end mange af dem, der har været i branchen i mange år

Imponerende trofæ-samling

Og hvis man lige kigger på de to unge danskeres award-præstationer indtil videre, så kan de godt være bekendt at holde hovedet højt.

Tilsammen har de fx vundet fire D&AD New Blood Pencils, heraf en Yellow i år.

I april var de et af blot to danske teams, der kunne gå på vinderpodiet for bedste The Young Ones Advertising Portfolio i forbindelse med den internationale prisfest The One Show 2017.

Og så har de ligeledes i år vundet sølv ved Andy Awards, været shortlistet i tre kategorier til DIAmanten og to kategorier ved Creative Circle Awards - og nomineret fem gange til Kravlingprisen.

Ved Creative Circle blev det til sølv for Tryg filmen “Har du reddet liv uden at vide det?”, som Simone og Jeppe var med til at lave, da de tidligere var i praktik hos Robert/Boisen & Like-minded.

Og ved Kravlingprisen vandt de to nybagte London-kreative i både Advertising og Design-kategorierne. 

Mere dansk på bureauet

Og hos adam&eveDDB har ledelsen tilsyneladende en vis forkærlighed for den måde danskuddannede kreative tænker.

Her arbejder nemlig i forvejen to danske profiler - de to danske Cannes Grand Prix-vindere Jonas Roth og Rasmus Smith Bech.

De to forlod sidste år efter en længere årrække Grey London, hvor de bl.a. havde stået bag Volvos Life Paint og Tate-reklamerne, til fordel for adam&eveDBB - og de kommer nu til at fungere som mentorer for Simone Wärme og Jeppe Vidstrup.

Og de to mentorer får lige et drilsk skudsmål med på vejen:

- Vi er ret godt tilfredse med at have fået Jonas og Rasmus som mentorer. De har ikke styr på noget som helst praktisk, til gengæld er de skidesøde, helt vildt dygtige og meget gavmilde med deres tid, så de har lige fra vores første dag været en stor hjælp. 8/10, vil jeg sige, lyder det med et smil fra Simone Wärme.

Giver det sommerfugle i maven at lande på et globalt kendt bureau?

- Ja! Vi er selvfølgelig helt vildt glade. Vi har knoklet røven ud af bukserne i flere år for at komme her til. Ikke for at kunne sige, at vi arbejder på et smart London-bureau men for at komme i en position, hvor vi har mulighed for at lave noget sejt arbejde. Så det er forhåbentlig det, der skal ske nu. Men først skal vi fejre med en stor øl, lyder det fra de to unge danskere i London.

Du kan se nærmere på Simone og Jeppes portfolio på www.jeppeandsimone.com .