Den globale mediekoncern Vice Media har medvind på det danske marked, og nu udvider mediehuset igen. Vice Danmark lancerer således online-mediet Broadly – et medie, der vil “dække politik, kultur, identitet og seksualitet med udgangspunkt i kvinders oplevelser.”

Redaktør på mediet bliver Lene Munk, der er hentet i egne rækker, og hun mener, at Danmark fortjener et medie, der tager kvinder alvorligt:

- Kvinder er længe blevet behandlet som en ensformig gruppe, men der er mange forskellige måder at være kvinde på. Broadly vil vise forskelligheden og ægtheden, og vi vil udstille de udfordringer, man møder som kvinde anno 2017, siger hun.

Broadly, der åbner for de danske nyheds- og artikelsluser på mandag er, ifølge en pressemeddelelse fra Vice Danmark, dedikeret til at dække de emner og problemstillinger, der er vigtigst for kvinder og LGBTQ-personer.

Logisk forlængelse

Mediet eksisterer allerede i USA, England, Holland, Tyskland og Spanien, og ifølge den nye redaktør vil den nye danske version lægge vægt på at repræsentere alle slags kvinder.

- Vi ser en tendens til, at medier med kvinder som målgruppe i høj grad behandler kvinder som forbrugere og portrætterer dem som glansbilleder. Der er brug for, at vi lytter, og for, at vi ser kvinder, som de i virkeligheden er, og det gør Broadly, siger Lene Munk.

Og ifølge Isabella Hindkjær, chefredaktør hos Vice Danmark, er Broadly en logisk forlængelse af Vice Danmarks medieunivers:

- Vi har en ambition om fortsat at være Danmarks mest relevante medie for unge, og det er simpelthen på tide, at Danmark får et medie, der tager kvinder seriøst. Derfor ønsker vi at skabe et på samme tid seriøst og underholdende rum for vores mange kvindelige brugere – og alle, der interesserer sig vores generations vigtigste problemstillinger inden for køn, krop og identitet. Disse emner har altid været en vigtig del af Vices dna, siger hun.

Lanceres med print og fest

Broadly Danmark er et online-medie, men lanceres med et helt Vice Magazine – altså mediehusets trykte magasin – dedikeret til emnet og fyldt med artikler om kvinder.

Magasinet med titlen “The Please Sit Down Issue” byder fx på en historie om kvinder fra Ærø - det sted i Danmark med færrest unge kvinder i forhold til mænd - og om kvinder, der er vanvittig dygtige til det, de gør.

Man kan også læse om “gør-det-selv-gynækologi”, om kønsaktivister på Instagram og om meget andet.

Og så bliver det nye magasin sædvanen tro fejret med en stor fest. Det sker på KPH Volume og det kan man læse mere om her - og så hvis du ikke kan vente til mandag, kan du snuse til den engelsksprogede udgave af Broadly her