En annonceomsætning for 7-900 millioner kroner, der bliver placeret på en stor grad af tilfældighed. Således ser Thomas Rosendal markedet for tillæg og temaer i danske dagblade og magasiner, og han har således set et potentiale for en driftig mand.
Jobbet som udviklings- og marketing-ansvarlig hos Berlingske Tidende er kvittet, og i stedet lancerer han netop i disse dage sin egen virksomhed under navnet – og web-adressen – Printguiden.dk.
– Der er på årsbasis mindst 3500 tillæg og temaer i dagblade og magasiner, og min vurdering er, at der ligger en omsætning på 7-900 mio. kr. på dette område. Realiteten er dog, at der kun er sporadisk viden på media-bureauerne om alle disse tillæg og temaer. På nogle områder har de brudstykker af viden, mens de på andre områder – som f.eks. tillæg, der udkommer mindre end en gang om månede n – ikke engang har brudstykker af viden.
– Den rimeligt store omsætning, der allerede er, skyldes bl.a., at medierne er dygtige til at ringe til mange annoncører. Men spørgsmålet er, om der er flere penge i markedet, hvis man får bedre fat i media-bureauerne. Jeg tror, mange af dem fravælger de mange tillæg og temaer, fordi området er uoverskueligt, siger Thomas Rosendal.
Hans koncept bygger på, at medierne skal finansiere Printguiden.dk ved at betale for at få lagt informationerne i basen. Fra lanceringen nu og resten af året er det dog gratis, så medierne kan få testet ideen af, og han har fået 85 dagblade og magasiner med på nuværende tidspunkt.
– Det betyder, at stort set alle dagblade og magasiner er med i basen, siger Thomas Rosendal.
Næste skridt er så at få media-bureauerne til at anvende værktøjet, der grundlæggende går ud på at samle alle media-informationer om tillæg og temaer og gøre dem tilgængelige på en enkel måde for bureauerne.
– Printguiden kan skabe overblik. Hvis man så har fundet no get interessant, hvor man vil have detail-informationer om f.eks. kontakt-priser, så må bureauerne gå i gang med f.eks. Indeks Danmark, siger Thomas Rosendal.
De faste tillæg i dagbladene er foreløbig ikke med i basen, men han vil gerne have dem med. Det må dog vente til fase 2 i virksomhedens udvikling.