Pej gruppen lancerer i det nye år et gratis modemagasin, der sendes ud i hele Norden.

Du skal nok ikke forvente, at magasinet er fyldt med kritiske artikler om alt det, der rører sig i den vidtforgrenede milliardforretning, som den danske modebranche er.

For gratis er naturligvis ikke gratis.

Der er således tale om et ”promotional magazine” eller ”advertorial magazine”, hvor annoncører samtidig med annoncekøb sikrer sig omtale i magasinet. Og den slags kommercielle påhit kan naturligvis give enhver journalist kuldegysninger, men skepsissen fylder meget lidt, da Markedsføring taler med Pej gruppen.

Forfriskende nok er intet pakket ind i termer som ”redaktionel frihed” eller ”økonomisk uafhængighed”. Tværtimod spiller Pej gruppen med åbne kort.

– Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at hvis annoncøren køber en helsides annonce, så er han garanteret to siders omtale. Køber han to helsides annoncer, så får han fire siders redaktionel omtale, lyder det fra Louise Byg Kongsholm, der er konsulent hos PEJ-Gruppen.

Okay. Hvem skriver det? En uafhængig journalist?

– Artiklerne handler om det, annoncørerne har lyst til. De bestemmer vinkling etc., lyder det fra Louise Byg Kongsholm.

Alt redaktionelt indhold skrives således af Pej-gruppens samarbejdspartner, kommunikationsbureauet MOJO Kommunikation, og magasinet, der hedder Fashion Focus, er på engelsk. Det sendes ud til hele Norden i begyndelsen af det nye år, og det henvender sig til professionelle aktører i modebranchen – ikke forbrugerne.

Formålet med magasinet er at få flere indkøbere til modeugen.

Det er ifølge Pej gruppen første gang, der laves et gratis modemagasin med så stort et oplag (15.000 stk.). Det distribueres sammen med tre fagtidsskrifter og udkommer bredt online, før det udkommer på tryk.