Nu sker det. Nu slår mobilen for alvor igennem som reklamemedie. Sådan har det snart lydt i flere år fra diverse nationale og internationale eksperter, men er det så sket? Njaaa, må svaret nok lyde.

Hvis man spørger det In2Media-ejede konsulenthus InSilico, så ser det i hvert fald ud som om annoncørerne stadig tøver. Forbrugerne er der, men virksomhederne er ikke klar på de mobile platforme – heller ikke de helt store.

En undersøgelse, som konsulenthuset netop har gennemført, viser således, at blandt de 200 førende danske virksomheder - målt på omsætningen - har kun otte procent i dag et mobilwebsite.

- Vores analyse tegner et overraskende billede af store brands tilstedeværelse på de mobile platforme. At kun otte procent af de 200 største danske virksomheder i dag har tænkt mobile enheder som smartphones ind i deres strategier er tankevækkende og dybt forretningskritisk, siger Thomas Sofienberg, der er account director hos InSilico.

Viljen vokser

Men selv om kun et fåtal af de største virksomheder siger, at de har tænkt mobile enheder ind i deres strategier, der omvendt ikke noget, der tyder på, at viljen mangler.

De seneste to danske Trends-analyser fra henholdsvis Megafon og TSN Gallup, som måler på de største annoncørers reelle marketingaktiviteter i året, der gik - og deres forventninger til det kommende års ditto – tyder i hvert fald på, at der er en udvikling i gang.

De to målinger er således enige om, at i 2012 gjorde lige omkring 50 procent af de største danske annoncører brug af mobil markedsføring i en eller anden form. Tallene for, hvor mange der forventer at gøre det i 2013 er henholdsvis 55 procent (Megafon) og 65 procent (TNS Gallup).

Og hvad måske mere interessant er, så siger næsten tre ud af fire, at de forventer at øge budgettet på mobile i 2013.

Det er selvfølgelig relativt ”gratis” at sige, hvad man forventer, men hvis man skal tro InSilico, så har den mobile trafik ved udgangen af 2013 overhalet trafikken fra den bærbare, så der kan være gode grunde til at tænke mobilt i det nye år.

- Kunder, medlemmer, brugere i langt de fleste segmenter forventer, at de kan ordne deres forskellige gøremål fra deres mobiltelefon. Og den tendens vil ikke gå i bakgear i det nye år. Tværtimod, siger Thomas Sofienberg.

Dating er mobil

Et af de områder, der så rent faktisk har fundet vej til de mobile platforme, er onlinedating.

I sommer udkom Elitedaters fx med en ny smartphone app, og her dates der flittigt, fortæller virksomhedens adm. direktør Nigel Rasmussen.

- For os handler det om at tilbyde vores medlemmer størst mulig frihed. Og lanceringen af vores smartphone-app i sommer ser vi som en markant og logisk udvikling af vores service. Faktisk betragter vi allerede på nuværende tidspunkt vores www-hjemmeside som en sekundær kanal, siger han.

Tal fra Elitedaters viser, at 78 procent af brugerne er logget ind via mobil app i timerne mellem 9 og 16.

Det anslås, at der i øjeblikket er 2,7 millioner smartphones i danskernes hænder, og at omkring 700.000 af os sidder med en tablet (heraf 400.000 iPads).